^

Robert Kubica - Klub Kibiców

piątek, 17 lutego 2017

Robert Kubica w WEC : co nas czeka? – przewodnik po serii.


Robert Kubica w sezonie 2017 wystartuje w World Endurance Championship. Pierwszy Polak w WEC z pewnością, jak to miało miejsce podczas startów w F1 i WRC, przyciągnie tłumy kibiców – zarówno na tory jak i przed ekrany telewizorów. Postaramy się przybliżyć Wam tą serię, byśmy mogli podczas wyścigu zrozumieć wszystkie zawiłości tej dyscypliny.

Robert Kubica w WEC co nas czeka - przewodnik po serii

WEC – World Endurance Championship

Wyścigi długodystansowe to początek sezonu 1953 do sezonu 1992, gdy odbywały się pod nazwą World Sportscar Championship, w latach 1982 – 1985 jako World Endurance Championship. World Endurance Championship – WEC wyścigi długodystansowe pod patronatem FIA organizowane są od 2012 roku, zastępując serię Intercontinental Le Mans Cup rozgrywaną w latach 2010 – 2011.

W WEC konkurują ze sobą pojazdy czterech różnych klas. Nie są to jednak jednakowe samochody. Podczas kiedy w klasach LMP biorą udział specjalnie na Le Mans skonstruowane prototypy, w kategorii LMGTE mamy do czynienia z podobnymi do produkowanych seryjnie samochodami sportowymi.

Kategoria LMP dzieli się w WEC na dwie klasy: LMP1 (zespoły fabryczne) i LMP2 (zespoły prywatne). Klasa LMP1 reprezentuje najwyższą półkę w WEC i ma obok najliczniejszych możliwości również najszybsze samochody. Fabryki jak Porsche lub Toyota rywalizują ze sobą w swoich własnych pojazdach. W klasie LMP2 miejsce znajdują zespoły prywatne, które również chcą podjąć walkę wśród prototypów. W tej klasie używane jest podwozie jednego z czterech certyfikowanych producentów: Oreca, Onroak Automotive, Dallara i Riley/Multimatic.

LMP1

LMP1, w której będzie startować Robert Kubica to prototypy skonstruowane dla Le Mans. Początkowo skonstruowane zostały wyłącznie na użytek wyścigu 24h Le Mans, ale z czasem stały się synonimem pojazdów na wyścigi długodystansowe.

LMP1 to najwyższa klasa w tej serii i podzielona jest w klasyfikacji na zespoły fabryczne i prywatne (z uwagi na start w LMP1 w sezonie 2017 tylko ekipy ByKolles nie będzie prowadzona), a wszystkie pojazdy fabryczne muszą posiadać napęd hybrydowy . Klasa LMP1 dopuszcza tylko pojazdy z dachem. Podczas całego sezonu, zespoły fabryczne mogą wykorzystać pięć silników.

Ciężar minimalny:

  • zespoły fabryczne = 875 kg
  • zespoły prywatne = 855 kg

Pojemność baku:

  • zespoły fabryczne : benzyna = 62,5 l ropa = 49,9 l
  • zespoły prywatne : benzyna = 67,4 l ropa = 53,7 l

Ograniczenia silnika:
Wybór silnika jest dowolny we wszystkich pojazdach LMP1, jednak musi on spełniać następujące warunki:

  • silniki czterosuwowe z tłokiem posuwisto-zwrotnym
  • napęd podstawowy musi być napędem na benzynę lub ropę
  • pojemność silnika zespołów fabrycznych jest dowolna
  • pojemność silnika zespołów prywatnych jest ograniczona do 5500 cm/3
  • Długość pojazdów: maksymalnie 4650 mm łącznie z tylnym spojlerem
  • Szerokość pojazdów: minimalnie 1800 mm, maksymalnie 1900 mm
  • Wysokość pojazdów: maksymalnie 1050 mm łącznie z oponami i anteną
  • Rozstaw osi: rozstaw osi jest dowolny, musi zostać jednak ustanowiony wraz z homologacją pojazdu na dany sezon i nie może zostać później zmieniony.
  • Ograniczenie kierowców: kierowcy z brązową licencja nie są dopuszczeni.
  • Numery rejestracyjne: wszystkie pojazdy muszą mieć czerwoną tablicę rejestracyjną z białym napisem w celu oznaczenia klasy.
WEC Lmp1 2017

fot. Fiawec.com

Opony

Każdy zespół może korzystać z usług dowolnego dostawcy posiadającego certyfikat. Dozwolone są opony marki Dunlop i Michelin. Od sezonu 2016 liczba opon na wyścigowy weekend została ograniczona w LMP1 4 komplety opon na trening, 6 kompletów opon na kwalifikacje i wyścig. Na wyścig w Shanghai i Bahrain z uwagi na warunki pogodowe dozwolonych jest 8 kompletów opon na kwalifikacje i wyścig.

Jednak w 2017 FIA wprowadziła nowe regulacje dotyczące opon w klasie LMP1. W kwalifikacjach i wyścigu wolno będzie użyć zamiast 24, tylko 16 opon. Podczas standardowego 6 godzinnego wyścigu, przy normalnym przebiegu wyścigu jest z reguły 7 zjazdów na tankowanie. Dzieli to wyścig na 8 mniej więcej równych stintów. Jeśli zespól będzie miał do dyspozycji tylko 4 zestawy (16) opon, będzie musiał w konsekwencji jechać podwójne stinty. Oznacza to, ze opony będą musiały wytrzymać dużo więcej niż w ubiegłym roku.

Kierowcy pozostają jednak spokojni. “Już od zawsze musieliśmy dobrze obchodzić się z oponami. Wspólnie z Michelin pracujemy intensywnie nad tym, aby uzyskać opony, które te podwójne stinty nam trochę ułatwią” opisuje zimowe prace rozwojowe kierowca Porsche Nick Tandy.

Również jego nowy kolega Andre Lotterer zachowuje spokój. “Michelin potrafi stworzyć najlepsze opony do wyścigów długodystansowych. W Le Mans możliwe było przejechanie po części pięciu stintów na jednym komplecie. To jest niezłe.” Jednak “Circuit de la Sarthe” o długości 13,629 kilometrów ma tutaj ze względu na charakterystykę specjalny status. “W ostateczności wszystko zależy od toru. Na niektórych można po prostu lepiej oszczędzać opony. W Szanghaju i Bahrajnie opony zostają prawie w całości starte” dodał Timo Bernhard.

W takim wypadku kierowcy i zespoły będą musiały wypracować nowe podejście do sprawy. “Sądzę, że już na początku wyścigowego weekendu trzeba będzie inaczej pracować. Zwłaszcza jeśli chodzi o setup.” Jasne jest: Im lepiej samochód zostanie zbalansowany na wolnych treningach, tym lepiej będą funkcjonować opony podczas wyścigu. Jednak zawsze obowiązuje zasada, że kierowcy muszą stosować oszczędny sposób jazdy. Posiadanie cech “zaklinacza opon” stają się coraz bardziej istotne, co niekoniecznie wywołuje zachwyt u kierowców. “My kierowcy nie lubimy tego. Świeże opony są zawsze lepsze” wyjaśnia Lotterer. Potwierdza to Timo Bernhard “Z punktu widzenia kierowcy większą przyjemność z jazdy czerpie się, kiedy można atakować. Nawet w Le Mans chciałbyś mieć zawsze świeże opony.”

Testy

Samochody w klasie LMP1 mają możliwość dokonania 10 dni zamkniętych prywatnych testów, natomiast nowi producenci mają 20 takich dni. Jednakże jeden samochód na testach liczony jest jako jeden dzień testowy, a dwa samochody w jednym dniu to już 2 dni testów. W dniach 1-2 kwietnia 2017 na torze Autodromo Nazionale di Monza odbędą się oficjalne testy.

Kwalifikacje

Kwalifikacje odbywają się w dwóch sesjach po 20 minut z podziałem na klasy:

  • pierwsza sesja: klasy LMP1 i LMP2
  • druga sesja: klasy LMGTE Pro i Am

Dwóch nominowanych kierowców z każdego zespołu musi wykonać co najmniej jedno okrążenie kwalifikacyjne. Średnia z czasów dwóch najlepszych okrążeni (najlepsze okrążenie każdego kierowcy) będzie brana pod uwagę jako czas teamu do ustalenia pozycji podczas startu w wyścigu. Każdy z nich ma 10 minut na przejechanie okrążenia, po czym następuje zmiana. Każda sesja kwalifikacyjna trwa 20 minut i zawiera pit stop, aby zmienić kierowcę.

Na koniec sesji uwzględnia się najszybsze okrążenie każdego z kierowców, a następnie sumuje się uzyskane czasy i dzieli przez dwa. Rezultat to oficjalny czas kwalifikacji pojazdu. Za uzyskany w kwalifikacji czas przyznawane są punkty. Po zakończeniu danego odcinka kwalifikacyjnego pojazd i kierowca, którzy zdobyli najlepszy czas otrzymują po 1 punkcie. 1 punkt otrzymuje każdy kierowca zwycięskiego samochodu, nawet jeśli sam go nie prowadził.

Wyścig

Podczas zazwyczaj 6-godzinnych wyścigów dwóch lub maksymalnie trzech kierowców dzieli między sobą samochód w obrębie tzw stintów. Stinty to czas, jaki samochód spędza na torze pomiędzy dwoma wizytami w pit lane. Ten przedział czasowy jest zmienny i kończy się najpóźniej wtedy, kiedy samochód musi zjechać na tankowanie. Przeciętnie stint trwa 45 / 60 minut.

Długość stintów w połączeniu ze zmianą kierowcy to element strategiczny wyścigu. Zespoły nie są zobowiązane do zmiany kierowcy i opon podczas każdego pit stopu. Na przykład podczas 24h Le Mans może się zdarzyć, że najlepsi kierowcy jadą 4-5 stintów, co odpowiada około 3 godzinom jazdy bez przerwy.

Na torach o maksymalnej długości 6,99km zasady zezwalają na udział tylko jednego Safety Car. Jeśli długość toru wyniesie przynajmniej 7 km, Safety Car musi znajdować się na końcu każdego odcinka toru, aby móc skupiać za sobą pojazdy. Safety Car mają za zadanie utrzymanie odstępów w poszczególnych sektorach.

byKOLLES racing Kubica

fot. John Dagys

W momencie wyjechania Safety Car na tor, pit lane zostaje zamknięta dla regularnych pit stopów na 3 okrążenia. Każdy pojazd, który pomimo tego zjedzie na pit stop w celu dokonania naprawy (wymiany przebitych opon), ma tylko 5 sekund na wykonanie niezbędnych czynności. Jeśli czas postoju zostanie przekroczony, pojazd musi pozostać w pit lane do czasu, aż Safety Car zjedzie z toru i dopiero wtedy może ustawić się na końcu stawki.

Jeśli zmienią się warunki pogodowe i bezpieczna jazda za Safety Car nie jest możliwa, wyścig zostaje przerwany. Przerwa może trwać maksymalnie 4 godziny i 30 minut. W przypadku, kiedy ten czas zostanie przekroczony, wyścig zostanie automatycznie zakończony i zgodnie z zasadami kierowcy otrzymają połowę punktów.

byKOLLES racing WEC

fot. byKOLLES

Pierwsze przekroczenie prędkości w pit lane powyżej 70 k/h – kara stop & go – 5s za każdy kilometr powyżej 70km/h zaokrąglając w górę.
Drugie przekroczenie prędkości w pit lane powyżej 70 k/h – kara stop & go – 10s za każdy kilometr powyżej 70km/h zaokrąglając w górę.
Trzecie przekroczenie – kara podlega pod decyzję sędziów.

Punktacja i przyznawanie tytułu Mistrza Świata

Sportowe reguły WEC przewidują, że na zakończenie każdego wyścigu przydzielane są punkty. Wszystkie pojazdy, które nie są uwzględnione w liście zgłoszeń na sezon (goście) będą w klasyfikacji uwzględniani na zajętej przez nich pozycji, ale nie otrzymają punktów, tak więc nie będą miały wpływu na walkę o tytuł. Odstępstwo od tej reguły przewidują zasady 24h Le Mans. W tym wypadku z uwagi na długość wyścigu przyznaje się podwójną ilość punktów.

Punkty zostają przyznane wg poniższej tabeli

Pozycja Wyścig 6h 24H Le Mans
1 25 punktów 50 punktów
2 18 punktów 36 punktów
3 15 punktów 30 punktów
4 12 punktów 24 punktów
5 10 punktów 20 punktów
6 8 punktów 16 punktów
7 6 punktów 12 punktów
8 4 punktów 8 punktów
9 2 punktów 4 punktów
10 1 punktów 2 punktów
Pozostałe 0,5 punktu 1 punkt

0,5 (1 punkt w 24H Le Mans) zostanie przyznany wszystkim załogom, które ukończą wyścig i będą klasyfikowani w rundzie WEC.

Dodatkowy 1 punkt będzie dodawany za pole position dla zespołu oraz dwóch kierowców, którzy brali udział w kwalifikacjach w każdej kategorii.

Tytuły jakie są przyznawane pod koniec sezonu:

  • Tytuł Mistrza Świata FIA Endurance dla kierowcy
  • Tytuł Mistrza Świata FIA Endurance Producent LMP1

Pozostałe tytuły dla klasy samochodów LMP1

  • FIA Endurance Trophy przyznawana najlepszemu prywatnemu teamowi, z napędem hybrydowym
  • FIA Endurance Trophy dla prywatnych kierowców zespołu LMP1, pod warunkiem, że co najmniej trzy samochody są wprowadzane do pełnego sezonu.

Warunki i zasady przyznawania punktów

Jeśli wyścig zostałby przerwany ze względu na pogodę, pełna ilość punktów zostanie przyznana dopiero, kiedy pojazd prowadzący po upływie czasu przeznaczonego na wyścig pokona ponad 75% długości trasy bez udziału Safety Car. W 6-godzinnym wyścigu odpowiada to minimalnemu czasowi 04:31:00. Jeśli pojazd prowadzący nie spełni tego warunku, wszystkim uczestnikom przyznawana jest po osiągnięciu mety połowa punktów. Jeśli pojazd prowadzący nie pokona przynajmniej dwóch okrążeń bez udziału Safety Car, wyścig nie będzie punktowany w klasyfikacji WEC.

Kierowca musi prowadzić auto nie krócej niż 40 minut podczas wyścigu, ale nie może prowadzić auta dłużej niż 4 godziny i 30 minut w sumie. W ciągu 3 pierwszych okrążeni za samochodem bezpieczeństwa wjazd na pit lane zostanie zamknięty. Jeżeli jakiś samochód wjedzie do pit lane podczas tych trzech okrążeni będą mogli tankować samochód tylko 5 sekund i/lub wymienić uszkodzone opony, pod warunkiem, że po otwarciu pit lane auto wróci ponownie na normalny postój.

– Warunki klasyfikacji

Aby samochód był klasyfikowany musi:

  • Przekroczyć linię mety na torze, gdy flaga w szachownicę jest pokazana. W przypadku tzw. siły wyższej dopuszcza się zakończenie wyścigu wg decyzji sędziów. Zabronione jest zatrzymywanie się na torze w oczekiwaniu na flagę.
  • Przejechanie co najmniej 75% odległości przebytej przez samochód sklasyfikowany na pierwszej pozycji w klasyfikacji generalnej.
  • Oficjalna liczna okrążeni zostanie zaokrąglona w dół do najbliższej liczby całkowej.

W przypadku wyścigu Le Mans w 2017 nastąpiła zmiana w regulaminie. Zmiana była spowodowana pechem jaki spotkał zespół Toyoty podczas zeszłorocznego startu. Samochód numer 5 (Davidson/Buemi/Nakajima) Japońskiej ekipy zatrzymał się na początku ostatniego okrążenia (trzy minuty przed końcem wyścigu), powracając do rywalizacji powyżej limitu 6 minut – oznaczało to brak kwalifikacji dla Toyoty.

Limit 6 minut ma nadal obowiązywać – samochód zostanie sklasyfikowany mimo przekroczenia czasu, będzie to wiązać się jednak z karą.
Przejechanie ostatniego okrążenia:

  • w czasie 6 -7 minut : kara +1 okrążenia.
  • w czasie do 8 minut : kara +2 okrążenia.
  • w czasie do 10 minut : kara +4 okrążenia.
  • w czasie do 15 minut : kara +8 okrążenia.
  • w czasie powyżej 15 minut : nadal oznacza brak klasyfikacji

byKOLLES racing WEC

fot. byKOLLES

Rywalizacja w sezonie 2017 – co nas czeka?

Pola startowe w 2017 roku zostaną obstawione przez 28 samochodów z 11 różnych narodowości, stanowiąc jednocześnie dowód na atrakcyjność WEC, aby rywalizować na najwyższym poziomie wyścigów endurance. Dobrze zrównoważony i stabilny kalendarz jest kluczowym magnesem dla fabryk i zespołów, jak również regulacje promujące technologiczną i innowacyjną rywalizacje, jednocześnie kontrolując jakiekolwiek wydatki. W kalendarzu na rok 2017 znajduje się 8 wyścigów 6-cio godzinnych i jeden 24-godzinny. Rywalizacja rozpocznie się 16 kwietnia na torze Silverstone, którą poprzedzą prywatne testy oraz oficjalne w dniach 1-2 kwietnia na torze Monza.

Kalendarz WEC 2017 - Robert Kubica

Kalendarz WEC 2017

Toyota będzie walczyć z Porsche na płaszczyźnie hybrydowej technologii. Dwukrotny mistrz świata w kategorii LMP1, Porsche, nigdy nie osiada na laurach – nie ważne jakie sukcesy osiągają, niemiecki producent zawsze będzie bardziej niż przygotowany na walkę z Toyotą w 2017 roku. Wyrafinowane prototypy, które są sztuką hybrydowych systemów spotkają się z najwyższego kalibru kierowcami w obu zespołach i intensywnym poziomie rywalizacji. Szeroko różniąca się technologia i systemy operacyjne opracowane i używane przez Porsche oraz Toyotę w ich programach motorsportowych formuje się z technologii stosowanej w produkcji crossoverów, umacniając związek z WEC w dzisiejszych sportach motorowych.

 

Kierowcy LMP1 - WEC 2017

Zespoły i kierowcy LMP1

Prywatny zespół w LMP1 ByKolles, w którym startować będzie Robert Kubica zapowiada się na konkurencyjny w sezonie 2017 r. Dołączając do rywali fabrycznych, austriacki Bykolles Racing Team pokaże swoje przywiązanie do WEC i wolę walki. Po wymagającym 2016 zespół pracował ciężko przez zimę nad rozwojem nadwozia oraz mechaniczną niezawodnością, a także nawiązał partnerstwo z NISMO aby zasilić jednostką silnikową ENSO CLM P1/01-Nismo.

Niestety po decyzjach zespołu Audi o odejściu z WEC, a także Rebellion o przejściu do LMP2 powodują, że o tegoroczny tytuł mistrza świata walczyć będzie tylko Toyota i Porsche. Z uwagi na to, że zespół Kubicy jest jedynym prywatnym zespołem w LMP1, w tym sezonie nie będzie klasyfikacji dla zespołów prywatnych. Jesteśmy przekonani, że za sprawą Roberta nie będzie to nudny sezon, wręcz przeciwnie – zapowiada się wspaniała walka!

Kubicowanie i relacje w TV

Rywalizacje WEC będziemy mogli śledzić na żywo : Livestream i livetiming, dostępne na stronie fiawec.com. W Polsce transmisje z wyścigów będziemy mogli oglądać dzięki stacji Eurosport.

Jak zawsze będziemy wspierać i Kubicować Robertowi, zarówno na torze jak i w klubie. Oczywiście wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na naszej stronie. Z pewnością nie zabraknie nowości. Kubicujmy Razem!


Michał Kwiatkowski: Robert to bardzo dobry kolarz, świetnie czuje się podczas dynamicznych zjazdów

“Robert to bardzo dobry kolarz. Jak na tak niewielką ilość wolnego czasu, jaką dysponuje, jest zadziwiająco dobry. Lubi jeździć na rowerze i czerpie z tego radość, a to najważniejsze. Spotkaliśmy się ostatnio i rzeczywiście trochę potrenowaliśmy. Stąd to zdjęcie.” – mówi Michał Kwiatkowski

Michał Kwiatkowski i Roberta Kubica trenują na rowerze

fot. Michał Kwiatkowski

“Świetnie czuje się podczas dynamicznych zjazdów. Widać, że po prostu uwielbia prędkość, co nie powinno dziwić (śmiech). To po prostu jego żywioł i czuje się wtedy jak ryba w wodzie. Dodam przy okazji, że Robert nie jest jedyny. Znam wielu kierowców Formuły 1 i innych serii wyścigowych i rajdowych, którzy dbają o formę fizyczną właśnie na rowerze. To fajne środowisko, fajni ludzie.” – mistrz świata w kolarstwie z 2014 roku Michał Kwiatkowski o Robercie.

Cały wywiad z Michałem Kwiatkowskim przeczytacie tutaj

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Lady_D
o 10:35

Udostępnij:

error: Content is protected !!