^

Robert Kubica - Klub Kibiców

piątek, 30 Sierpień 2019

Formuła 1 – Grand Prix Belgii 2019 – Dzień 2 – Piątkowe Treningi

Kubica : “Ten tor jest jednym z ulubionych dla wszystkich kierowców. To unikalne miejsce i daje tak fajne odczucia, szczególnie gdy jedziesz tu samochodem Formuły 1… Oczywiście ostatnio bolidem F1 jeździłem na Spa dziewięć lat temu, ale wciąż to czuję i na to czekam.” Przed nami piątkowe treningi na torze Spa-Francorchamps. Zapraszamy do śledzenia i komentowania.

FORMULA 1 2019 JOHNNIE WALKER BELGIAN GRAND PRIX

Spa-Francorchamps

Strona:https://www.spagrandprix.com/en/

F1:https://www.formula1.com/en/racing/2019/Belgium.html

F1 Experiences:https://f1experiences.com/2019-belgian-grand-prix

Pierwsze Grand Prix – 1950
Liczba okrążeń – 44
Długość toru – 7.004 km
Dystans wyścigu – 308.052 km

Rekord toru – 1:46.286 Valtteri Bottas (2018)

Pierwotna, 15-kilometrowa wersja, składająca się z połączonych odcinków dróg publicznych, została zaprojektowana przez Jules’a de Thier. Tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy. Pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku.  Od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II wojny światowej królowały tu wyścigi motocyklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii. Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt, Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge. W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku. W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa.

Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie. Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których dochodziło do groźnych wypadków, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.

Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru w Spa – zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją – reszta toru pozostała natomiast w zasadzie bez zmian. Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku.Był to jednak trwały powrót, zakłócony jak dotąd tylko w 2003 roku, kiedy to ze względu na wprowadzenie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych, Grand Prix Belgii została na jeden rok usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1. Na szczęście udało się jakoś zaradzić tej sytuacji i skończyło się tylko na dwuletniej przerwie. Najwięcej zwycięstw na Spa-Francorchamps odniósł Michael Schumacher, który debiutował tu w sezonie 1991. Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów. Właśnie przez pogodę w sezonie F1 1998 doszło na tym torze do karambolu, w którym uczestniczyło 13 samochodów. W 1994 roku po wypadku Ayrtona Senny na torze Imola, wprowadzono kilka zmian, przebudowano szykanę Eau Rouge, a w 2007 roku zmodyfikowano szykanę Bus Stop. Z tego powodu nie odbył się wyścig w 2006 roku.

Robert Kubica o Circuit de Spa-Francorchamps

Fot. James Moy Photography

“Spa to świetne jak i ulubione miejsce dla wielu kierowców. Charakterystyka toru jest zupełnie inna niż w przypadku innych torów,  ma wiele szybkich i długich zakrętów. To wyjątkowe miejsce z bardzo zmienną pogodą, które może odegrać ważną rolę. To niesamowity tor i nie mogę się już go doczekać.”

Harmonogram Weekendu Grand Prix Belgii

Piątek, 30 Sierpnia 2019

11:00 – 12:30 : 1 sesja treningowa
15:00 – 16:30 : 2 sesja treningowa

Sobota, 31 Sierpnia 2019

12:00 – 13:00 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 1 Września 2019

15:10 – 17:10 : Wyścig

Transmisja Eleven

Opony na wyścig

Pierwszy trening – wyniki końcowe

Drugi trening – wyniki końcowe

Dzisiejsze wypowiedzi Roberta Kubicy

Jak przebiegały treningi?
Niestety tak, jak mogliśmy oczekiwać. Treningi były takie, jak większość w tym roku. Przerwa wakacyjna była dość długa, więc przyjechałem tu z pozytywnym nastawieniem, ale przerwa jednak nic nie zmieniła. Wszyscy nabraliśmy energii, ale samochód jej nie nabierze, jeśli my nic nie zmienimy. Wyczucie jest takie samo. Jeżdżę we własnej lidze i niewiele można tu zdziałać. Postaram się po prostu wykonać jak najlepiej swoją pracę, ale straty są spore. Decyzje nie były najlepsze. W pierwszej sesji testowaliśmy jakieś rozwiązania aerodynamiczne, które niekoniecznie działały. W drugim treningu wyczucie auta było średnie. Już od jakiegoś czasu ślizgam się czterema kołami. Według mnie sama jazda jest niezła, ale czasy okrążeń są słabe. Wygląda to tak, jakbym jechał w swojej lidze.

Pozytywy?
Dobry dzień, ponieważ ostatecznie jazda po torze Spa zawsze jest fajna. To niesamowity tor, ale wyczucie auta za dobre nie jest, a tempo jest, jakie jest. Dość skomplikowana sprawa.

Czy da się coś poprawić na jutro?
Nie sądzę, że mamy w kieszeni za dużo prędkości maksymalnych. Nie wiem, ile tracimy, ale wiemy, że nasz samochód stawia duże opory, więc będzie wolny na prostych. Byliśmy wolni przez większość roku – na jednych torach bardziej, na innych mniej. Tu jednak są dwie… nawet nie proste, bo są łuki, ale przejeżdżamy je na pełnym gazie, więc potrzebujesz wysokich prędkości maksymalnych i dużo czasu jeździsz z prędkościami powyżej 270-280 km/h, gdzie wiedzieliśmy, że będziemy relatywnie wolni. Mam nadzieję, że pewne problemy uda nam się rozwiązać i poprawić zachowanie bolidu, ale strata do kolejnych bolidów jest dość duża.

Źródło: Cezary Gutowski Facebook

Galeria

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina Gallagher
o 06:56

Udostępnij:

error: Content is protected !!