^

Robert Kubica - Klub Kibiców

poniedziałek, 6 czerwca 2022

F1 : GP Azerbejdżanu/24h Le Mans 2022

Podczas gdy F1 będzie się ścigać na torze ulicznym w Baku, Robert Kubica po raz drugi w swojej karierze weźmie udział w wyścigu 24h Le Mans. Na miejscu Roberta i ekipę Prema ORLEN Team będzie dopingować Klubowa ekipa. Serdecznie zapraszamy do śledzenia oraz komentowania.

Kubica

Fot. Prema ORLEN Team

FORMULA 1 2022 AZERBAIJAN GRAND PRIX

Baku

Strona:https://www.bakucitycircuit.com/

Facebook:https://www.facebook.com/bakucitycircuit/

F1https://www.formula1.com/en/racing/2022/Azerbaijan.html

Pierwsze Grand Prix – 2016
Liczba okrążeń – 51
Długość toru –  6,003 km
Dystans wyścigu – 306,049 km
Rekord toru – 1:43.009 Charles Leclerc (2019)

Baku City Circuit to kolejny tor zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Pierwszy wyścig odbył się tu w 2016 roku pod nazwą Grand Prix Europy. Rok później wyścig odbył się już pod nazwą GP Azerbejdżanu i był najlepszym w sezonie. Pełnym zaskakujących zwrotów akcji, kraks, a także zapamiętany dzięki kontrowersyjnej konfrontacji Sebastiana Vettela z Lewisem Hamiltonem podczas fazy safety car. Wyścig wygrał Daniel Riccardo, na miejscu drugim uplasował się Valterri Bottas a tuż zanim Lance Stroll.

Harmonogram

Piątek, 10 Czerwca: 1 trening 13:00 – 14:00

Piątek, 10 Czerwca: 2 trening 16:00 – 17:00

Sobota,11 Czerwca: 3 trening 13:00 – 14:00

Sobota, 11 Czerwca : Kwalifikacje 16:00 – 17:00

Niedziela, 12 Czerwca: Wyścig 13:00

Transmisja Eleven

Opony

Fot. Pirelli


Robert Kubica w 24h Le Mans 2022

24h Le Mans – Historia

24h Le Mans

Fot. Wikipedia

Le Mans – co czujesz, gdy mówisz te dwa słowa? Ciężar opadających powiek po nieprzespanej nocy? Ryk silników z bolidów? A może przypominasz sobie spędzone godziny patrząc jak ponad 50 samochodów przejeżdża blisko 400 okrążeń jednego z najsłynniejszych torów na świecie?

Nie zależnie od tego, każdy fan motoryzacji zna tą najpopularniejszą serię wyścigów długodystansowych. I może nie każdemu przypada ona do gustu ze względu na swoją specyfikę, bo jeden woli rajdy, drugi Formułę 1, a trzeci wyścigi równoległe, ale każdy powinien znać choć kawałek długiej historii legendarnego wyścigu.

Tak naprawdę Le Mans dało początek wielu innym seriom wyścigowym, ale również niejednokrotnie sprawiło, że zakazano ścigania się ze względu na bezpieczeństwo.

Początek

Pierwszy wyścig odbył się w 1926 roku i planowano, aby była to trzyletnia impreza. Zrezygnowano ostatecznie z tego pomysłu i wybierano co roku kierowcę, który przejechał największy dystans w ciągu 24 godzin.

Od 1926 roku odbywa się corocznie w okolicy maja i czerwca. Jednak nie zawsze było możliwe rozegranie wyścigu. I tak w 1936 roku nie odbył się przez generalne strajki we Francji, a w latach 1940-48 ze względu na wojnę zarządzono przerwę.

Lata 1929 – 1939

Początkowo w La Mans dominowały trzy marki z trzech różnych krajów. Było to Bugatti, Bentley i Alfa Romeo. Trwała pomiędzy nimi zacięta walka zarówno na torze jak i na poziomie konstruowania.

W latach 30 ubiegłego wieku konstruktorzy odkryli potrzebę tworzenia bardziej aerodynamicznych nadwozi pozwalających osiągnąć większe prędkości maksymalne na najdłuższej prostej toru, która wynosi 6 kilometrów. Gdy wprowadzono modyfikacje w nadwoziu osiągano stopniowo wyższe prędkości oraz rosła liczba przejechanych okrążeń.

Lata 1949 – 1969

Po drugiej wojnie światowej wyścig rozkręcił się na dobre, a to za sprawą oficjalnego wystawiania samochodów przez producentów. W ten sposób do gry wkroczył m.in. Mercedes, Jaguar czy Aston Martin, a Ferrari po raz pierwszy stanęło na pierwszym miejscu podium.

Gdy rosły prędkości, a ilość koni pod maską stale się zwiększała, normy bezpieczeństwa niekoniecznie nadążały za rozwojem technologii. W efekcie dochodziło do wielu wypadków o tragicznych skutkach. Po wypadku z 1955 roku (o nim niżej) zdecydowano się na przebudowę toru. Polegała ona na poszerzeniu Pit Stopu, jednak wciąż nie zastosowano przegrody oddzielającej tor i boksy.

Do końca lat 60 XX wieku samochody uległy znacznej przemianie, a nadwozie typu roadster zostało zastąpione przez coupe. Taka zmiana spowodowała, że prędkości przekraczały 300 km/h oraz poprawiło się bezpieczeństwo.

Lata 1970 – 1980

24h Le Mans

Fot. Motorsport.com

W ciągu tych dziesięciu lat ukształtował się podział obowiązujący we współczesnym Le Mans. Samochody produkcyjne zostały zdegradowane z najwyższych klas do tych znajdujących się niżej, a topowe miejsca zajęły specjalnie tworzone pod ten wyścig konstrukcje.

Wszystko po to, aby samochody były jeszcze szybsze, a przy okazji bezpieczniejsze i lżejsze. Wielkie zwycięstwa w tym czasie odnosiło Porsche ze swoimi legendarnymi modelami 917, 935 i 936. Ponad to zaczęły się występy prywatnych bez zaplecza wielkich firm. Pozwalało to na urozmaicenie zmagań, szczególnie w niższych klasach.

Lata 1980 – 1999

Powstała grupa C promując przy tym oszczędność paliwa, a swoją dominację kontynuowało Porsche twardo trzymając się modelu 956 zastąpionego później modelem 962. Passę przerwał Jaguar wygrywając w 1988 i 1990, a Peugeot swoim modelem 905 ustanowił rekord prędkości wynoszący 405 km/h.

Pokazuje to jak wielki postęp technologiczny dokonywał się dzięki wyścigom. Zaczynaliśmy z prędkościami nie przekraczającymi 200 km/h. 30 lat później przekroczona zostaje granica “trzystu’, a za następne 30 lat “czterystu”. Z racji na osiąganie tak zawrotnych prędkości zdecydowano o przebudowie najdłuższej prostej “Mulsanne Straight” dokładając na niej dwie szykany.

Pod koniec lat 90, gdy upadło WSC, a odrodziły się samochody klasy Grand Tourer, Porsche przekonało ACO, że jego 962 jest samochodem produkcyjnym i dzięki temu mogło wystawić ten model raz jeszcze i zgarnąć pierwsze miejsce. Lata 90 były zdominowane przez wszelkiego rodzaju prototypy, które nagminnie się psuły i nie dojeżdżały do mety. Wykorzystał to McLaren ze swoim F1 GTR, który okazał się niezawodny.

W tym czasie powstał również amerykański odpowiednik Le Mans, który działał do 2013 i został przekształcony w United SportsCar Championship.

Lata 2000 – 

24h Le Mans

Fot. Audi Media Centre

Wielu producentów musiało zrezygnować ze startów w wyścigu ze względu na wysokie koszty związane z przygotowaniem samochodu.

W 2005 roku Audi jako pierwsze wprowadziło silnik Diesla do Le Mans, jednak nie był to pierwszy wyścigowy Diesel. Jako pierwsze do “sportowego” samochodu Diesla wprowadziło BMW w swoim 524td. Później Diesla zastosował również Peugeot, a oprócz tego próbowano silników na bioetanol.

Obecnie wykorzystywane są hybrydy elektryczne. Wprowadzono również system odzyskiwania energii KERS, dzięki czemu Peugeot wygrał pierwszy raz od 1993 roku. Francuski zespół wycofał się z rywalizacji, a w jego miejsce weszła Toyota. W latach 2011-2012 miała miejsce tak zwana “czarna seria”.

Doszło do wypadku dwóch Audi oraz jednej Toyoty. Na szczęście obyło się bez tak dramatycznych skutków jak w 1955 roku. W 2014 roku, aby przerwać dominację Audi powróciło Porsche, a rok później Nissan. Nie był to jednak powrót na długo, bo Japończycy wycofali się po roku.

Rok po nich rywalizację opuściło Audi co dało pole do popisu dla innej niemieckiej drużyny – Porsche. Po triumfach w latach 2015-2017 ekipa ze Stuttgartu ma na swoim koncie 19 zwycięstw i niesamowitą passę w latach 1981-1987, co wydaje się nie do pobicia.

Źródło :www.wokolmotoryzacji.pl

Circuit de la Sarthe

Fot. FIA WEC

Circuit de la Sarthe znajduje się w miejscowości Le Mans we Francji. Tor w dużej części korzysta z lokalnych dróg na co dzień wykorzystywanych w publicznym ruchu. Tor ten słynie głównie z wyścigu 24h Le Mans rozgrywanego od 1923 roku. Jest to jeden z najdłuższych torów wyścigowych na świecie – w aktualnej konfiguracji ma on długość 13,63 km.

W latach osiemdziesiątych na prostej Mulsanne Straight kierowcy potrafili osiągnąć prędkość dochodzącą do 400 km/h. Dlatego w celu zwiększenia bezpieczeństwa przed wyścigiem w 1990 roku dodano na tej 6-kilometrowej prostej dwie szykany.

W 1965 roku dobudowano mniejszy, w całości wykorzystujący zamknięte drogi, tor o nazwie Bugatti Circuit. Tor ten wykorzystuje prostą startową i kilka pierwszych zakrętów dłuższej wersji i ma długość 4,18 km.

Harmonogram 24h Le Mans 2021

Środa, 8 Czerwca 2022
14:00 – 17:00 – Pierwszy trening 24h Le Mans
19:00 – 20:00 – Kwalifikacje 24h Le Mans
22:00 – 00:00 – Drugi trening 24h Le Mans

Czwartek, 9 Czerwca 2022
14:00 – 17:00 – Trzeci trening 24h Le Mans
21:00 – 21:30 – Kwalifikacje Hyperpole 24h Le Mans
22:00 – 00:00 – Czwarty trening 24h Le Mans

Sobota, 11 Czerwca 2022
16:00 – Start wyścigu 24h Le Mans

Niedziela, 12 Czerwca 2022
16:00 – Koniec wyścigu 24h Le Mans

Robert Kubica w 24h Le Mans 2022 – Transmisja w Eurosport

Środa, 8 Czerwca 2022
13:45 – 17:15 – Pierwszy trening 24h Le Mans (Eurosport 2)
18:45 – 20:15 – Kwalifikacje 24h Le Mans (Eurosport 2)
22:00 – 00:15 – Drugi trening 24h Le Mans (Eurosport 1)

Czwartek, 9 Czerwca 2022
19:45 – 20:45 – Kwalifikacje Hyperpole 24h Le Mans (Eurosport 1)
21:45 – 00:15 – Czwarty trening 24h Le Mans (Eurosport 1)

Sobota, 11 Czerwca 2022
15:00 – Wyścig 24h Le Mans 2022 (Eurosport 1)

Niedziela, 12 Czerwca 2022 
16:30 – Koniec wyścigu 24h Le Mans (Eurosport 1)

Robert Kubica w 24h Le Mans 2022 – Media Day

* wywiad z Prema ORLEN Team od 2:02:00 

Kubica, Prema i P2 na Le Mans 2022!!!

Robert Kubica w 24h Le Mans 2022 – Galeria

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Honorata HiP
o 18:57

Udostępnij:

error: Content is protected !!