^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 26 lutego 2013

Robert Kubica – okiem kierowcy rajdowego.Cz.2

 Z pewnością dobrze pamiętacie naszych ostatnich gości “załogę rajdową T.Porębski / T.Spurek”.
Wiem że zrobili na wszystkich wielkie wrażenie, a tekst, który nam napisali, bardzo się wszystkim podobał.
Dużo się ostatnio zaczęło znów mówić o rajdach, to z pewnością wynik niepodpisania umowy Roberta z Mercedesem w serii DTM.
Dlatego pokazałem kilka materiałów video z przejazdów Roberta w ubiegłym roku, podczas kilku rajdów,  naszemu znajomemu już, kierowcy rajdowemu Tomkowi Porębskiemu, prosząc by rzucił na nie swoim fachowym okiem.
Zobaczmy jak to wszystko skomentował…..


1.“Mknący pocisk” – Video, które nagrał Adam Malecki podczas rajdu Como.
Film, który pobił rekordy oglądalności…no i zrobił niesamowite wrażenie na nas wszystkich.



To ujęcie robi naprawdę wrażenie, ponieważ jest to bardzo szybki zakręt. Oglądałem ten zakręt także z innego ujęcia, na którym widać także najazd na ten zakręt.. To nawet nie zakręt, tylko takie “zejście” z drogi.. Robert przejechał ten fragment idealnym torem i bardzo szybko ( myślę że przejechał to z prędkością 160 km/h lub szybciej.. Na ujęciu widać jak bardzo dobrze pracuje zawieszenie w C4 WRC, przy sporej prędkości samochód idealnie wybrał nierówność nie wykonując przy tym najmniejszego nerwowego ruchu. Przy tego typu zakrętach bardzo istotna jest linia jazdy. Minimalny błąd w torze może się skończyć bardzo nieciekawie.. Aby pokonać zakręt optymalną linią bardzo ważny jest dobry opis zakrętu, który zawodnicy robią na poprzedzającym rajd zapoznaniu z trasą ( taki odcinek na zapoznaniu w zależności od regulaminu konkretnej imprezy przejeżdża się dwa lub trzy razy zgodnie z przepisami ruchu drogowego i sporządza się opis trasy-notatki) Na tym ujęciu można także zauważyć optymalne hamowanie i ustawienie samochodu już do kolejnego wolniejszego zakrętu. Robert przykleił samochód do wewnętrznej aby mieć optymalny tor, 
przed kolejnym zakrętem. Słychać też jak zbija kilka biegów w dół. Reasumując mega szybki i precyzyjny przejazd pokazujący wysokie umiejętności kierowcy.
                                                                                                                                                                      

2. Trofeo Aci Como.


Ten filmik zawiera kilka przejazdów dwóch wolnych zakrętów-nawrotów, gdzie Robert wykorzystuje m.in. słynny już hamulec ręczny. Pierwszy lewy nawrót, Robert jedzie na okrągło, samochód jedzie optymalnym torem bez uślizgu, wykorzystując całą szerokość drogi, czyli tak jak to ma wyglądać. W takich zakrętach istotne dla czasu jest, aby zakręt przejechać płynnie, szybko i uzyskać jak największą prędkość na wyjściu z zakrętu. Po lewym nawrocie krótka prosta i prawy nawrót. Robert dojeżdża do nawrotu ustawia samochód maksymalnie z lewej strony, składa się do zakręty, podcina lekko tylne koła ręcznym, aby samochód optymalnym uślizgiem pokonał zakręt. Następnie płynnie operując gazem, prowadzi auto w uślizgu, wypuszczając go maksymalnie na zewnątrz przy wyjściu z zakrętu. Taki przejazd tego typu zakrętów jest najbardziej optymalny czasowo i tak właśnie trzeba to jeździć. Zakręt poprzedni, Robert przejechał na okrągło bez uślizgu, ponieważ był to zakręt kilka metrów po starcie i samochód miał za małą prędkość aby go podcinać ręcznym i pokonać zakręt lekkim uślizgiem. Kolejna bardzo dobra jazda Roberta.
3. Onboard z Subaru..Gomitolo di Lana.

Bardzo fajny przejazd Roberta. Trzeba pamiętać, że to onboard z pierwszego rajdu w jakim Robert wystartował po wypadku i od razu w samochodzie WRC. Tutaj można zauważyć jak płynnie podróżuje Robert, samochód jedzie idealną linią, nie ma tutaj żadnych nerwowych sytuacji. Widać,że wszystko jest pod pełną kontrolą. Osobiście uważam,że Robert jedzie tutaj ze sporym zapasem swoich możliwości i tak właśnie powinien jechać podczas pierwszego startu. Brawo. Nasłuchując dźwięk pracy silnika słyszę jak płynnie i zarazem dynamicznie prowadzi ten samochód. Każdy zakręt jest atakowany, nie ma tutaj oddanych zakrętów. Tak naprawdę ciężko tutaj doszukać się jakiegokolwiek błędu. Na pochwałę zasługuje także czas reakcji przy starcie. Niemal w tym samym momencie zapala się na zegarze zielony sygnał do startu i Subaru wystrzeliwuje jak pocisk. Nie jeden zawodnik prześpi start i na początku ma stratę do odrabiania. Oglądałem także kilka ujęć z zewnątrz tego odcinka i na nich dokładnie widać jak precyzyjnie Robert prowadzi samochód,a jak już napisałem wcześniej powozić “Wurcem” to nie takie proste :)
Tyle w wielkim skrócie ;)

Wcześniejszy artykuł załogi T. Porębski / T.Spurek, możecie przeczytać w specjalnej zakładce, czyli TUTAJ

Klub Kibiców Roberta Kubicy
KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 13:38

Udostępnij:

error: Content is protected !!