^

Robert Kubica - Klub Kibiców

sobota, 13 kwietnia 2013

Robert Kubica – Rajd Portugalii. Livetiming. Cz.12

Zaczął się pierwszy poważny rajd dla Roberta Kubicy.
Rally de Portugal, pięciokrotnie został nagrodzony trofeum najlepszego rajdu świata.
Ten rajd przez wielu uznawany jest za jeden z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu.
Rajd Portugalii wygrywali wielcy kierowcy McRae, Burns, Loeb…
J.M. Latvala takimi słowami opisuje portugalski rajd:
 Te szutrowe trasy, należą do najtrudniejszych w świecie. Jest na niej mnóstwo “ślepych” wzniesień, gdy dojeżdżasz do takiego wzniesienia, wydaje ci się że na szczycie jest skręt w lewo, po czym okazuje się, że tak naprawdę musisz skręcić w prawo.
Oczywiście mamy opisy, ale mimo wszystko jest to dziwne uczucie. Dość twarda nawierzchnia gwarantuje dobrą przyczepność, jednak wielkie kamienie, leżące tuż przy trasie stanowią nie lada problem
Tak więc samo ukończenie tego “piekielnego” rajdu jest już sporym sukcesem.

PROGRAM RAJDU. ZAKTUALIZOWANY. Czas CET

Czwartek, 11 kwietnia
09:00/11:00 Przejazdy testowe WRC – kierowcy z priorytem P1 & P2
11:40 Kwalifikacje WRC – kierowcy P1 & P2
12:30/14:00 Shakedown kierowcy z priorytem P3 drivers/oraz pozostali.
21:30 Ceremonia Startu
 

Piątek, 12 kwietnia
9:58 OS1 Mú 1 (20,32 km)
11:05 OS2 Ourique 1 (18,32 km)
12:43 OS3 Mú 1 (20,32 km)
13:50 OS4 Ourique 1 (18,32 km)
17:00 przegrupowanie (Lizbona)
19:05 OS5 Superoes Lizbona, Praça de Imperio (3,27 km)
23:00 wjazd do parku zamkniętego (Algarve) i flexi serwis A (45 min)

Sobota, 13 kwietnia
10:00 start i serwis B (15 min)
11:09 OS6 Santana de Serra 1 (31,12 km)
12:36 OS7 Vascão 1 (25,37 km)
13:14 OS8 Loulé 1 (22,78 km)
14:30 przegrupowanie (Algarve)
14:45 Serwis C (30 min)
16:09 OS9 Santana de Serra 2 (31,12 km)
17:36 OS10 Vascão 2 (25,37 km)
18:14 OS11 Loulé 2 (22,78 km)
19:30 wjazd do parku zamkniętego (Algarve) i flexi serwis D (45 min)

Niedziela, 14 kwietnia
08:00 start i serwis E (15 min)
09:06 OS12 Silves 1 (21,52 km)
10:06 OS13 Almodovar 1 (52,30 km)
11:55 przegrupowanie (Algarve)
12:10 Serwis D (30 min)
13:31 OS14 Silves 2 (21,52 km)
14:38 OS15 Almodovar 2 – Power Stage (52,30 km)
16:30 Serwis F (10 min)
16:40 meta rajdu
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
RTP wygląda, że wszytko co będzie w niej pokazywne, będzie na żywo
12/04/2013, 20:00 do 21:00 SSS5 – Lisbon RTP 2
13/04/2013, 13:10 do 14:10 SS8 – Loulé 1 RTP 2
13/04/2013, 18:10 do 19:10 SS11 – Loulé 2 RTP 2
14/04/2013, 10:05 do 11:25 SS13 – Almodovar 1 RTP 2
14/04/2013, 15:10 do 16:55 SS15 – Almodovar 2 RTP 1
Przed otwarciem sugerujemy zainstalowanie dodatku do blokowania reklam w przeglądarce

2. Link alternatywny tutaj.
RAJDOWE RADIO (kliknij)

Godziny startu nadawania:
Piątek od 10:00
Sobota od 11:00
Niedziela od 8:50
TV6  
15/04 20:00
TV4  
15/04 24:00

Dodatkowo, każdego dnia rajdu po Wiadomościach na TVP1, jak zwykle będzie krótka relacja z rajdu oraz większy materiał w TVP Sport 17 kwietnia o 22:40.

Wygląda, że wszystko co będzie w portugalskiej telewizji, będzie pokazywane na żywo patrząc na harmonogram relacji i rajdu. Część odcinków będzie relacjonowana od startu pierwszej załogi, a OS5 od startu czołówki rajdu, więc jest bardzo prawdopodobne, że Robert też będzie, bo to organizatorzy dobierają kolejność, zawodnikami i samochodami o zbliżonej szybkości.
Co do OS15 relacja zacznie się najprawdopodobnie od momentu jak pierwsza załoga dojedzie do jego mety by lepiej pokazać rywalizacje na Power Stage i wyczekiwanie na wynik następnego auta przez załogę która ma obecnie najlepszy czas, by na koniec przenieść się na metę rajdu.
Więc emocji live będzie dużo :)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Rajd Portugalii kilka ciekawych informacji.

Ponieważ, jest to pierwszy rajd WRC z udziałem Roberta, postanowiliśmy zamieścić kilka ciekawych informacji na temat rywalizacji.

Ekipy zaczęły zjeżdżać na miejsce już w piątek, tego dnia bowiem została otworzona strefa serwisowa.


W poniedziałek odbyły się nieoficjalne treningi, a oficjalnie załogi mogły zgłosić się i odebrać wszystkie materiały związane z zapoznaniem się z trasą rajdu. Na zapoznanie przewidziane są dwa dni wtorek oraz środa (9 i 10 kwietnia).


11 kwietnia to dzień shakedown, kwalifikacji oraz oficjalnej uroczystości startu.

Najpierw zaczną auta klasy WRC od 9.00 do 11.00 po czym odbędzie się runda kwalifikacyjna. To chyba największa ciekawostka. 
Normalnie zawodnicy startują w kolejności wynikającej z klasyfikacji generalnej mistrzostw, ale na rundach szutrowych oznaczałoby to “czyszczenie trasy”.

Dlatego wprowadzono kwalifikacje. Miejsce zajęte w kwalifikacjach nie oznacza jednak kolejności startu, lecz daje przywilej wyboru zwycięskiemu kierowcy pozycji, na której będzie startował w pierwszym dniu np. pierwszy wybiera, że wystartuje jako trzeci, kolejny wybiera z pozostałych wolnych pozycji. Kwalifikacje dotyczą tylko najszybszej kategorii aut w danym rajdzie czyli w tym przypadku WRC (priorytet P1 i P2) 
 

Jeśli jeszcze chodzi o kolejność startu pierwszego dnia to po autach WRC jadą kolejne klasy aut czyli WRC2, WRC3 itd.
Klasy te starują w kolejności wynikającej z miejsca w klasyfikacji mistrzostw danej kategorii, a jeśli zawodnik nie był wcześniej klasyfikowany o kolejności decyduje FIA lub organizatorzy.
Kolejny dzień rajdu/etap na szutrze auta WRC zaczynają w odwrotnej kolejności do tej zajmowanej na koniec poprzedniego dnia rajdu/etapu.
Auta pozostałych klas jadą w kolejności wynikającej z zajmowanej pozycji na koniec 
poprzedniego dnia rajdu/etapu.

Dlatego chcieliśmy o tym napisać ponieważ w ERC też wprowadzono rundę kwalifikacyjną od 2013 roku i Robert przy okazji następnego rajdu będzie w niej brał udział, więc warto zobaczyć jak to wygląda.


Po zakończeniu kwalifikacji, swój shakedown będą mieli pozostali kierowcy w tym ci z kategorii WRC2 (czyli Robert) od 12:30-14:00.

Na koniec dnia o 21:30 odbędzie się ceremonia startu.


piątek 12 kwietnia, zaczną się już właściwe zmagania.

I tutaj chcielibyśmy zwrócić uwagę na dwa ciekawe OSy.

OS5 w piątek oraz OS15 w niedzielę.


OS5 – super odcinek specjalny. Kierowcy przejadą po 3 okrążenia toru ulicznego z przeszkodami. Każde ma długość 1,09 kilometra. Zawodnicy startują w grupach po dwa lub trzy auta, w odstępie 15s (trzy auta) 30s (dwa auta). W przypadku OS5 kolejność załóg będzie dobierana przez organizatora i przypuszczamy, że najszybsze auta pojadą na końcu. 

OS15 – Power Stage, ostatniego dnia organizatorzy muszą rozegrać jeden odcinek w formule Power Stage. Musi być to odcinek reprezentatywny dla charakteru rajdu (nie może być np. w mieście jeśli rajd jest szutrowy). Za pierwsze trzy miejsca na tym odcinku kierowcy otrzymują punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw (1-3 punkty, 2-2 punkty, 3-1 punkt). Ta formuła ma dodać emocji na koniec rajdu gdy wiele załóg starło się często jechać dość zachowawczo ostatniego dnia rajdu byle przywieźć wynik do mety. Organizatorzy Rajdu Portugalii postawili w tym przypadku na najdłuższy (52km), ostatni odcinek rajdu.


Power Stage dotyczy tylko aut klasy WRC, a kierowcy tych aut będą startować do tego odcinka w odstępie 3 minut, a załoga mająca najlepszy czas na tym odcinku czeka na jego mecie do momentu, aż ktoś go nie pobije. Auta pozostałych kategorii go oczywiście jadą ale dodatkowe punkty nie są im przyznawane.

……………………………………………………………………………………….
Serdeczne podziękowania dla Martina z Rally Base za możliwość współtworzenia i współpracy dot. LT w naszym Klubie.!
……………………………………………………………………………………….
Warto zaglądnąć do zakładki”Marzenie Mirka”
……………………………………………………………………………………….
Dziś, po Shakedown (Robert miał nieoficjalnie najlepszy czas klasy WRC2), odbyła się konferencja prasowa, na której pojawił się  także Robert Kubica, oto co powiedział:

Z  FB C.Gutowskiego:” Mamy nadzieję, że dojedziemy do mety i zaliczymy dobry weekend.W testach (były dwa dni we Francji) zawsze jest łatwo, bo po kilku przejazdach znam drogę, wiem, gdzie umieścić samochód i jaka jest przyczepność. Na OS-ie nie wiesz takich rzeczy. Jestem tu głównie po to, aby zbierać doświadczenia. Nauczyć się mogę tylko startując.moim celem, życzeniem jest powrót tak, gdzie byłem. Jeśli nie wrócę do F1, co może się zdarzyć, dziś tego nie wiemy, wtedy – jeśli będzie mi dobrze szło – mogę zostać w rajdach. Na razie jednak nie myślę o dalszej przyszłości…”

……………………………………………………………………………………….

Na drugim OS załoga Kubica/Baran spotkała się z pierwszymi kłopotami technicznymi auta.Problemem okazała się chłodnica i przegrzewający się silnik.
Chłopcy sami naprawili uszkodzenia, i jadą dalej :-)
……………………………………………………………………………………….
Robert OS3 i OS4 przejechał bardzo dobrym tempem poprawiając znacznie swoje czasy, mimo że pod koniec ponownie miał problemy z jedną z opon. W klasyfikacji WRC2 zajmuje drugie miejsce za Lappim. Po szybkim tankowaniu zmierza ponad 200 kilometrowym odcinkiem dojazdowym na super OS5 Lisboa. Wszystko wskazuje, że najważniejszą część rywalizacji z tego odcinka będziemy mogli oglądać na żywo w RTP2 o 20:00 
……………………………………………………………………………………….
Robert Kubica na dojeździe do mającego się rozegrać 5 os w Lizbonie pechowo stracił ostatnią oponę.Polska załoga będzie ukarana doliczeniem najprawdopodobniej 10 minutowej kary za ominięcie ostatniego w dniu dzisiejszym oesu.Jednak za sprawą systemu Rally 2 będzie mogła ona kontynuować dalszą rywalizację w dniu jutrzejszym.
……………………………………………………………………………………….

Oto co powiedział Robert po pierwszym dniu rajdu:
 „To był trudny dzień, nowe odcinki na szutrze i dużo szczytów. Byłem zaskoczony niektórymi zakrętami – nie mam doświadczenia i trudno jest mi ocenić na podstawie zapoznania przejeżdżanego z prędkością 50 km/h, jak na danym szczycie zachowa się samochód. Tu jest ich tak dużo, że nie można sobie powiedzieć: ‘Dobra, odpuszczę sobie na tych dwóch zakrętach, najwyżej stracę dwie sekundy’. Tutaj szczyt czy hopka jest co dwa-trzy zakręty. To nie było łatwe.

Dzień był mieszany. Zaczął się średnio, bo na pierwszych odcinkach brakowało przyczepności i pewności w aucie. Potem było już lepiej. Mieliśmy drobny moment na dwójkowym zakręcie, kiedy ześlizgnąłem się z drogi, ale udało się wrócić na trasę i straciłem tam tylko 3-4 sekundy. Ostatnia pętla była bardzo dobra. Bardzo trudno jest jechać, kiedy się jest tu po raz pierwszy, w dodatku ja nie mam doświadczenia i to też nie ułatwia.

Byłem zaskoczony, myślę, że dzisiaj dobrze jechałem. Niestety, zjechałem pół metra, może metr metr z drogi na coś i przecięliśmy oponę. Tylna opona trochę zeszła z obręczy, dojazdówka była bardzo długa i niestety opona powoli traciła ciśnienie. Nie było szans na dalszą jazdę, bo mieliśmy tylko jedno koło zapasowe.

Nie mogę powiedzieć, że się z tego cieszę. Wciąż czeka nas długa droga, muszę dużo pracować i na pewno w przyszłości będę jeździł lepiej. To moja pierwsza wizyta tutaj, na szutrze. Nie mówię o czasach, ale taka jazda jak moja na trzech odcinkach była moim zdaniem dobra ze strony mojej i mojego pilota”

……………………………………………………………………………………….
Drobna awaria skrzyni biegów w Citroenie Roberta. OS 6 ukończony!
……………………………………………………………………………………….
Robert zmienia biegi dźwignią pokonując opór hydrauliki. Po awarii nie działa hamulec ręczny. 
OS8 ukończony.
……………………………………………………………………………………….
“Wczoraj byłem rozczarowany, że stanęliśmy na dojazdówce po tak udanym początku dnia. Byłem za to bardzo zadowolony ze swojej ręki. Kiedy oglądałem nagrania z kokpitu bardzo zaskoczyło mnie kilka rzeczy, które udało mi się wykonać. Pod tym względem jest bardzo dobrze.”
……………………………………………………………………………………….
Niestety na 9 oesie awaria samochodu Roberta  się powtórzyła.Polska załoga mimo problemów wystartowała w kolejnym oesie, ale narastające problemy z hydrauliką uniemożliwiły dokończenie etapu. Robert i Maciek nie ukończyli 10 OS.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………





Z dedykacjami dla Colina Clarka za bycie wiernym kibicem Roberta i zdawanie relacji prosto z linii frontu przez Rally Live oraz dla kobiecej części naszego klubu, na dobry początek dnia piosenka, Hit Rajdu Portugalii:
Bobby’s Girl :)
(Dziewczyna Roberta)

Fot.C.Gutowski

Fot. FB Rally de Portugal
Robert z Maćkiem po 2 OS wymieniają koło i kleją dziurawą chłodnicę. Zresztą z powodzeniem…
OS 6 i problemy ze skrzynią biegów…

PEŁNA GALERIA zdjęć i filmów z Rajdu Portugalii (kliknij)

Klub Kibiców Roberta Kubicy
KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 17:16

Udostępnij:

error: Content is protected !!