^

Robert Kubica - Klub Kibiców

czwartek, 27 marca 2014

Robert Kubica w Vodafone Rally Portugal 2014



Robert Kubica i Maciek Szczepaniak w Rally Portugal.
Vodafone Rally Portugal 2014 to pierwszy rajd, w którym Robert będzie mógł skorzystać z doświadczenia zebranego osobiście w poprzednim roku jadąc na nim DS3 w WRC-2. Organizatorzy Rajdu Portugalii postanowili jednak zrobić wszystkim niespodziankę i włączyć do programu rajdu odcinki z lat 2010-2011. Na pewno nie pomoże to Kubicy i Szczepaniakowi, na szczęście najdłuższe i najbardziej wymagające odcinki zostały nie zmienione.


Wielkie widowisko na szutrze!
Pierwsze rajdy Portugalii rozgrywane były praktycznie wzdłuż i wszerz kraju, w ostatnich latach zagościł on jednak na stałe w rejonie Algavre. Bezpowrotnie minęły już czasy, gdy kierowcy jechali z zawrotną prędkością, a na drogę wychodziły tłumy kibiców niejednokrotnie zasłaniając całkowicie trasę OS-u. Niezmienne natomiast pozostało wyzwanie związane ze zdradliwymi odcinkami i zmienną wiosenną pogodą.
Gdy myślimy o Portugalii, mamy przed oczami piaszczyste plaże, słońce i wysokie temperatury. Jednak podczas pierwszego szutrowego rajdu rozgrywanego w Europie pogoda lubi wpadać ze skrajności w skrajność. Jednego dnia może być ciepło i słonecznie jak na początku lata, drugiego mokro i mgliście jak na rajdzie Walii.
Pierwszy rajd Portugalii zaliczany do Mistrzostw Świata WRC został rozegrany w 1973 roku. Rozgrywany był co roku przez 29 lat, potem zniknął z kalendarza w latach 2002-2006 by znowu pojawić się jako runda WRC w 2007 i IRC w 2008, a od 2009 zagościł znów na stałe w Rajdowych Mistrzostwach Swiata WRC.
Większość odcinków specjalnych rajdu Portugalii rozgrywanych jest na długich wąskich i bardzo krętych drogach. Te trzy dni to nie tylko wielkie wyzwanie dla kierowców i ich pilotów. Również opony nie mają łatwego “życia”. Na bardzo twardym i ostrym żwirze na tamtejszych drogach zużycie opon jest o 40% większe niż na niedawno zakończonym Rajdzie Meksyku.
Na tym rajdzie wyjątkowo ważne jest zaufanie do opisu, ponieważ niezliczona ilość szczytów z zakrętami tuż za powoduję, że kierowcy muszą zdać się całkowicie na słowa pilota i jechać nie widząc kompletnie drogi.
Vodafone Rally Portugal 2014 przez wielu uznawany jest za jeden z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu.

J.M. Latvala takimi słowami opisuje portugalski rajd:
 Te szutrowe trasy, należą do najtrudniejszych w świecie. Jest na niej mnóstwo “ślepych” wzniesień, gdy dojeżdżasz do takiego wzniesienia, wydaje ci się że na szczycie jest skręt w lewo, po czym okazuje się, że tak naprawdę musisz skręcić w prawo.
Oczywiście mamy opisy, ale mimo wszystko jest to dziwne uczucie. Dość twarda nawierzchnia gwarantuje dobrą przyczepność, jednak wielkie kamienie, leżące tuż przy trasie stanowią nie lada problem”
Tak więc samo ukończenie tego “piekielnego” rajdu jest już sporym sukcesem.
Rajd na dobre rozpocznie się w czwartek od sesji autografów, następnie uroczysty Start z przejazdem wszystkich zawodników i na koniec Super Special Stage wokół Praça do Império w Lizbonie. Ten odcinek pozwala fanom na obserwowanie z bardzo bliska umiejętności najlepszych kierowców na świecie.
Program rajdu: (godz. naszego czasu)

02.04. środa
15:30-17:30 Shakedown (Vale Judeu 4,98 km)

03.04. czwartek
16:00 Ceremonia/Start
19:01 SSS1 (Lisbon 3,27 km)

04.04. piątek
11:06 SS2 (Silves 1 21,50 km)
12:06 SS3 (Ourique 1 25,04 km)
12:49 SS4 (Almodôvar 1 26,48 km)
15:51 SS5 (Silves 2 21,50 km)
16:51 SS6 (Ourique 2 25,04 km)
17:34 SS7 (Almodôvar 2 26,48 km)

05.04. sobota
10:55 SS8 (Santa Clara 1 19,09 km)
11:50 SS9 (Santana da Serra 1 31,90 km)
13:00 SS10 (Malhão 1 22,15 km)
16:00 SS11 (Santa Clara 2 19,09 km)
16:55 SS12 (Santana da Serra 2 31,90 km)
18:05 SS13 (Malhão 2 22,15 km)

06.04. niedziela
09:50 SS14 (Loulé 1 13,83 km)
10:45 SS15 (São Brás de Alportel 1 16,21 km)
12:05 SS16 (Loulé 2 – Power Stage 13,83 km)
14:30 Podium

Portugalia to pierwszy rajd, od mojego zeszłorocznego powrotu do profesjonalnego sportu, w którym pojadę po raz drugi. Mniej lub bardziej wiem, czego oczekiwać, choć niemal połowa tras będzie dla mnie nowa, bo pojawią się nowe odcinki lub zmienią się kierunki jazdy. Połowę rajdu już poznałem, ale przez ostatnich 12 miesięcy wiele się zmieniło. W zeszłym rok w Portugalii po raz pierwszy jechałem na szutrze, w innym, słabszym samochodzie RRC. Teraz z pewnością będzie mi trochę łatwiej, bo przynajmniej wiem, czego się spodziewać. Rajd Portugalii jest bardzo wymagający i trudny, z tego co zapamiętałem. Nie oczekuję, że tym razem będzie znacznie łatwiejszy. Podejdę do niego tak, jakby był dla mnie zupełnie nowy. Wszystkie rajdy WRC dla mnie są wymagające. Szczególnie te szutrowe, na których mam ograniczone doświadczenia i odkrywam wszystko od zera. Pamiętam z zeszłego roku, że ten rajd jest trudny szczególnie ze względu na dużą liczbę szczytów, co jest dość wymagające. Oczywiście sam rajd jest relatywnie krótki, więc może być trochę łatwiej pod tym względem. Po trudnym początku sezonu chciałbym przejechać wszystkie próby bez popełniania błędów. Nie będzie łatwo i oczywiście czekają mnie kolejne lekcje. Zobaczymy, czy doświadczenia z zeszłego roku mi pomogą, ale z pewnością moim celem jest trzymanie się drogi i gładki przejazd całego rajdu

— Robert Kubica/ FB
Fiesta Roberta i Maćka już na miejscu.
fot. Ruben Perez

                                       

                                                                                        fot. Rafał Cebula

Wideo zapowiedź rajdu Portugalii:


Rally Magazin:

fot. Maciej Szczepaniak

Robert Kubica i Elfyn Evans pomagają AL Kuwariemu podczas zapoznania.
Fot.Paulo Silva

                                       

fot.Adam Januszewski

                                                                                           

  fot. Adam Januszewski

Klub Kibiców Roberta Kubicy
KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 12:58

Udostępnij:

error: Content is protected !!