^

Robert Kubica - Klub Kibiców

sobota, 20 sierpnia 2016

2016 Formula 1 Belgian Grand Prix

Belgian F1 Spa-Francorchamps

Wakacje, wakacje i po wakacjach… Po blisko miesięcznej przerwie karawana Formula 1 wraca do walki. Tradycyjnie już, pod koniec sierpnia, spotykamy się w belgijskich Ardenach na jednym z najbardziej widowiskowym Grand Prix w sezonie. Period drugi sezonu “królowej motorsportu” zainauguruje wyścig na legendarnym obiekcie Circuit de Spa-Francorchamps. W tym roku belgijska runda cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze strony kibiców. Organizatorzy już uzyskali rekordową od 15 lat sprzedaż biletów wynoszącą nieco ponad 70 000, a spodziewają się osiągnąć poziom 75 000.

Przerwę letnią wszystkie zespoły przepracowały bardzo intensywnie. W Spa zobaczymy poprawione bolidy m.in. zespołów McLaren-Honda i Saubera. Swój wyścigowy debiut F1 zaliczy podopieczny Mercedesa Francuz Esteban Ocon. Interesująco zapowiada się również kolejna bitwa w wojnie o tytuł mistrzowski pomiędzy wypoczętymi kierowcami Mercedes AMG Petronas F1 Team Lewisem Hamiltonem i Nico Rosbergiem. Scuderia Ferrari z cała pewnością przyjeżdża do Belgii z mocnym postanowieniem powrotu na 2 pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Emocji, jak to często bywa w Ardenach, na pewno nie zabraknie…


Wizytówka Circuit de Spa-Francorchamps & Formula 1 Belgian Grand Prix – legendarny zakręt Eau Rouge

Eau-Rouge Circuit de Spa-FrancorchampsJenson Button: “Uwielbiam Spa. Eau Rouge to jeden z tych legendarnych zakrętów, o których zawsze rozmawiają kierowcy i kibice – naprawdę jest wyjątkowy. Uczucie wjazdu pod górę przez zakręty jest po prostu niesamowite, za każdym razem. To również najdłuższy tor w kalendarzu, gdzie średnia prędkość wynosi 230 km/h, więc jest dość szybko. To jest dość brutalne dla samochodów. Jedzie się na pełnym gazie prawie przez 3/4 okrążenia. Cały zespół i kierowcy będą ciężko pracowali nad różnymi aspektami samochodu, aby szybko reagować na cokolwiek co się wydarzy podczas wyścigu. Najważniejszą rzeczą, jak zawsze, jest niezawodność, a ze względu na naturę toru Spa, to wyścig na wyczerpanie. Chłopaki i dziewczyny w MTC i Sakurze ciężko pracują, aby przesuwać granice naszego pakietu i mam nadzieję, że pod tym kątem zaliczymy gładki wyścig. Zawsze lubiłem Spa, już od pierwszych dni mojej kariery i zawsze czuję się mega na każdym okrążeniu, a uśmiech nie schodzi z mojej twarzy. To bez wątpienia jeden z najlepszych torów w kalendarzu i zdecydowanie jeden z moich ulubionych. Zobaczymy co uda nam się zrobić, mam nadzieję, że będziemy mieli solidny weekend”.

Formula 1 Belgian Grand Prix facts

1. Przed nami jubileuszowa 60 edycja Belgian Formula 1 Grand Prix oraz 48 rozgrywanana Circuit de Spa-Francorchamps. Obok Spa gospodarzami wyścigu były jeszcze obiekty Nivelles (w latach 1972,1974) i Zolder (w latach 1973, 1975-1982 i 1984). W latach 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 i 2006 wyścigi Formula 1 nie gościły na terytorium Belgii.

2. Najwięcej indywidualnych zwycięstw w Belgian Formula 1 Grand Prix odniósł Niemiec Michael Schumacher (6). Drugi na liście jest Brazylijczyk Ayrton Senna z 5 zwycięstwami. Trzecie miejsce zajmują Brytyjczyk Jim Clark i Fin Kimi Raikkonen, którzy triumfowali w tym wyścigu 4-krotnie. Kimi Raikkonen jest tym samym liderem spośród aktualnie startujących kierowców. Fin zwyciężał w sezonach 2004, 2005, 2007 i 2009. Po dwa razy zwyciężał bolidem ekipy McLaren oraz bolidem Scuderii Ferrari.

3. Zwycięstwami w Belgian Formula 1 Grand Prix poszczycić się może jeszcze pięciu innych zawodników z obecnej stawki. Brytyjczyk Lewis Hamilton zwyciężył dwukrotnie w latach 2010 i 2015, Niemiec Sebastian Vettel zwyciężył w latach 2011 i 2013, Brazylijczyk Felipe Massa zwyciężył w roku 2008, Brytyjczyk Jenson Button wygrał w roku 2012, natomiast Australijczyk Daniel Ricciardo w roku 2014. Na podium w Belgii stawało bez mała 45% aobecnych kierowców Formula 1. Grupę tę poza wymienionymi zwycięzcami wyścigu tworzą Niemiec Nico Rosberg, Fin Valtteri Bottas, Francuz Romain Grosjean i Hiszpan Fernando Alonso.

4. W klasyfikacji konstruktorów najwięcej razy Belgian Formula 1 Grand Prix wygrała Scuderia Ferrari – 16 razy (ostatni raz osiem lat temu). Drugi w zestawieniu jest zespół McLaren z 14 triumfami, a trzeci Lotus, który wygrał 8 razy. Na Circuit de Spa-Francorchamps teamy Ferrari i McLarenem remisują mając na koncie po 12 zwycięstw.

5. Także polscy kibice mięli swoje szczęśliwe chwile w Spa. W 2010 roku na podium Belgian Grand Prix stanął Robert Kubica. Robert ustąpił tylko Brytyjczykowi Lewisowi Hamiltonowi i Australijczykowi Markowi Webberowi finiszując na trzeciej pozycji. Poza wspomnianym już podium w 2010 roku Robert Kubica startował w Spa jeszcze trzykrotnie zajmując odpowiednio w 2007 roku 9 miejsce, w 2008 roku 6 i w 2009 roku 4 miejsce.

6. Przepięknie położony w północnym paśmie ArdenówCircuit de Spa-Francorchamps jest najdłuższą pętlą w kalendarzu Formula 1 (7,004 km), przy tym również jedną z najszybszych oraz najbardziej widowiskowych.

7. Spa to miejsce szczęśliwe dla zespołu Force India. Zespół w 1994 roku zdobył na nim swoje pierwsze pole position (startując jeszcze pod marką Jordana), a w 1998 roku odniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu. W 2009 roku, już pod szyldem Force India Formula 1 Team, zespół również wywalczył pierwsze pole startowe, a w samym wyścigu bolid stajni zajął 2 miejsce, które to do dnia dzisiejszego jest najlepszym wynikiem teamu w historii startów w Formula 1 World Championship.

8. Na Circuit de Spa-Francorchamps nigdy nie zabrakło emocji… Podczas Belgian Grand Prix bardzo często pogoda gra główną role, a deszcz tutaj potrafi padać tylko na niektórych fragmentach toru. Wszystkim kibicom “królowej motorsportu” z całą pewnością na długo zapadł w pamięci wyścig z 1998 roku… Na szczęście, co potwierdzają meteorolodzy, ten weekend na Circuit de Spa-Francorchamps zapowiada się słonecznie…

Kimi Raikkonen: Spa to stary, tradycyjny tor. To, co szczególnie odróżnia go od innych obiektów jest miejsce w jakim się znajduje – jesteśmy z dala od wielkich miast, w lesie. Nie wiem, jak wygląda to w telewizji, ale gdy jest się na torze można z łatwością odczuć różnice w wysokości terenu. Kilka lat temu organizatorzy zmienili układ ostatniej szykany, ale nie mam z tym problemu. Czasem warunki panujące na torze potrafią dać nam w kość, ale zazwyczaj nie narzekamy na okazje do wyprzedzania. To dobra wiadomość, tak z punktu widzenia kierowców jak i naszych kibiców”.

Harmonogram 2016 Formula 1 Belgian Grand Prix

Belgian F1 gpLewis Hamilton: “To szaleństwo jak szybko mija ten rok. Wydaje się, jakbyśmy kilka tygodni temu byli w Barcelonie na zimowych testach, a teraz jesteśmy już po przerwie wakacyjnej, kierując się na Spa. Pierwsza połowa sezonu była jak kolejka górska i wspaniale, że jestem na takiej pozycji mając połowę wyścigów za nami. Czeka nas więcej wzlotów i upadków, jestem pewien. Sposób w jaki ja i zespół spisywaliśmy się do tej pory daje mi dużo pewności siebie. Czuję się odświeżony, ponownie naładowany i gotowy do pracy po kilku tygodniach zabawy. Mam nadzieję, że pozostali też mieli dobry odpoczynek. Spa to wspaniały tor, jeden z tych, który lubi każdy kierowca. Wspaniale było w zeszłym roku powrócić tutaj na najwyższy stopień podium, więc obym tym razem miał kolejny mocny wyścig. Za nami kilka tygodni dumy dla brytyjskiego sportu, Igrzyska Olimpijskie, a następnie Cal Crutchlow został pierwszym brytyjskim zwycięzcą w Moto GP od ponad trzydziestu lat. Zrobię wszystko co w mojej mocy, aby flaga dalej powiewała w ten weekend”.

Circuit de Spa-Francorchamps

Spa-Francorchamps f1 gp

Romain Grosjean: Spa to wspaniały tor. Bardzo szybki, z wieloma zakrętami, które różnią się od siebie charakterystyką, przedzielony wolnymi, technicznymi sekcjami – to doskonałe mieszanka. Jazda po tym obiekcie stanowi czystą przyjemność. W trakcie tego weekendu zawsze widzimy różne podejścia poszczególnych zespołów – albo bolidy są szybkie w pierwszym i trzecim sektorze, gdzie znajdują się długie proste, albo w drugim, w którym z koeli mieści się wiele zakrętów. Tak pierwsze jak i drugie spisuje się bardzo dobrze – wszystko sprowadza się w gruncie rzeczy do tego, jakie nastawienie chcesz obrać z myślą na sam wyścig. Eau Rouge to wiraż, gdzie na pewno nie chcesz popełnić żadnego błędu. W trakcie kwalifikacji, gdy przed tobą nie jedzie żadnej inny bolid, przejeżdżanie tego zakrętu daje nam wiele radości. Nie jestem jednak w stanie wymienić jednej konkretnej, ulubionej sekcji. Wszystkie one tworzą razem wspaniały obiekt”.

Okrążenie Circuit de Spa-Francorchamps

Nico Rosberg: “Wspaniale, że można było spędzić kilka tygodni z rodziną, odpocząć i naładować baterie. Cieszyłem się każdą minutą, ale teraz czas wracać do pracy. Czuję, jakbym miał czyste konto na tym etapie. To co wydarzyło się do tej pory w tym sezonie to już przeszłość. Nie mogę doczekać się, aby wrócić do samochodu i wyciągnąć wszystko co mogę z tych kolejnych wyścigów. Belgia to dobre miejsce na rozruch po przerwie. To niesamowity tor, z wieloma wyzwaniami i jak zwykle z szaloną pogodą, która może namieszać jeszcze bardziej. Jeśli zapytać jakiegokolwiek kierowcę, każdy powie, że uwielbia ścigać się tutaj. Patrząc wstecz, tu miało miejsce wiele świetnych momentów, np. mega manewr Miki Hakkinena przy wyprzedzaniu Michaela Schumachera na Kemmel. Cała ta historia czyni go jeszcze bardziej wyjątkowym i chciałbym dodać moje nazwisko do listy zwycięzców. Czuję się mocny, wiem, że będę tam dysponował najlepszym samochodem i bardzo chcę wrócić na tor, więc zobaczymy jak to pójdzie”.

Strategia oponiarska 2016 Formula 1 Belgian Grand Prix

Paul Hembery Pirelli Motorsport Director: Nikomu nie trzeba przedstawiać Spa-Francorchamps, to jeden z najsłynniejszych torów w kalendarzu. Dla opon jest to wymagający obiekt, a duże przeciążenia dają ogromną przyjemność z jazdy. Nie jest łatwo o znalezienie dobrych ustawień, ale przy tak długim okrążeniu i licznych okazjach do wyprzedzania można zastosować różne warianty strategii. Podczas letniej przerwy rozpoczęliśmy testy opon w rozmiarach na sezon 2017 i czekamy teraz na pracowitą drugą część sezonu, podczas której nadal będziemy prowadzić prace testowe, a od razu po weekendzie w Belgii przenosimy się na nasz domowy wyścig”.

pirelli belgiumMax Verstappen: “To był miły odpoczynek po męczącym początku lata. Spędziłem trochę czasu z rodziną, odpocząłem i miałem trochę zabawy. Jadąc na Spa to powinien być świetny weekend. Będzie wielu kibiców z Belgii, ale też z Danii. Wszyscy przyjeżdżają na jeden z najsłynniejszych torów, a z punktu widzenia kierowców, również na jeden z ulubionych. W zeszłym roku to był naprawdę dobry weekend, więc mam nadzieję, że możemy mieć jeszcze lepszy wynik w tym sezonie. Spa, to najdłuższy tor, na który jedziemy. Spacer po torze w zeszłym roku trwał dość długo, więc tym razem prawdopodobnie skorzystam z roweru. W zeszłym roku podczas imprezy pokazowej pojechałem po części toru w odwrotnym kierunku, co było dość ciekawe. Pokonywanie Eau Rouge w dół było dość przerażającym doświadczeniem, bariery nie są tam do tego przystosowane, ale poszło dobrze i nie wiele osób miało szanse zrobić coś takiego”.

fot. FIA, Formula 1, Pirelli Motorsport


A jak spędzali wakacje kierowcy Formula 1…

Fernando Alonso: “Czas znowu się pościgać. Jestem zadowolony z przerwy letniej, spędziłem trochę czasu z moją rodziną w Asturii, na moim torze kartingowym, byłem na wakacjach w Kalifornii i też trochę trenowałem. To była również dobra okazja, aby zastanowić się nad pierwszą częścią sezonu, o postępie, jaki zrobiliśmy i na co skierować naszą energię na drugą połowę sezonu. Jako zespół jesteśmy coraz silniejsi i nie mogę doczekać się powrotu. Spa to świetne wyzwanie i idealne miejsce na przyjazd po przerwie wakacyjnej. Czuję się odświeżony i zapalony do jazdy. Gotowy podjęcia wyzwania tego legendarnego toru. Na tym obiekcie trzeba myśleć o wielu rzeczach: strategia, opony, paliwo, zarządzanie energią i pogoda. To rodzaj toru, który zawsze rzuci coś nieprzewidywalnego, a w trakcie wyścigu zawsze dzieją się dramaty. Mam nadzieję, że będziemy walczyli twardo i wykorzystamy każdą sytuację po naszej myśli”.

f1 driver holidays


Kiedy poznamy skład McLaren Honda F1 Team 2017 ?

Team Chief McLaren Honda Formula 1 Team Eric Boullier w udzielonym wywiadzie ujawnił powody, dla których jego zespół w dalszym ciągu zwleka z podjęciem decyzji o obsadzie swoich bolidów na sezon 2017. Nadal nie wiadomo, kto w przyszłym roku będzie ścigał się u boku Fernando Alonso w zespole McLaren Honda. Jedne źródła donoszą, że swój wyścigowy fotel utrzyma Brytyjczyk Jenson Button, inne natomiast z niemal stuprocentową pewnością mówią o zatrudnieniu ubiegłorocznego mistrza GP2 Series Belga Stoffela Vandoorne’a. Eric Boullier nie śpieszy się jednak podjęciem ostatecznej decyzji.

“Rozmowy zawodników zawsze są emocjonalne, zarówno te z kibicami, ze sponsorami jak i te wewnątrz zespołu. Za nami sześć wyścigów rozegranych w ośmiu kolejnych weekendach, zatem dlaczego po ciężkim lecie siadać do rozmów z bólem głowy, w środku tego wszystkiego? Zdecydowaliśmy się przeczekać tą przerwę i dopiero gdy wszyscy wypoczęci powrócą z wakacji, usiądziemy do rozmów i podejmiemy decyzję, co chcemy zrobić” powiedział Eric Boullier.

Brytyjczyk Jenson Button zajmuje dopiero 15 miejsce w klasyfikacji generalnej ze stratą 7 pkt do kolegi zespołowego, Hiszpana Fernando Alonso. Z całą pewnością postawa Brytyjczyka w kilku najbliższych wyścigach będzie decydująca w kwestii jego pozostania w nie tylko w ekipie z Woking ale chyba również w F1. Należy również pamiętać, iż w odwodzie McLarena pozostaje niezwykle utalentowany Belg Stoffel Vandoorne.

Wyniki sesji FP1 na Circuit de Spa-Francorchamps

FP1


Wyniki sesji FP2 na Circuit de Spa-Francorchamps

FP2


Wyniki sesji FP3 na Circuit de Spa-Francorchamps

FP3


Wyniki kwalifikacji 2016 Formula 1 Belgian Grand Prix

Q


Wyniki 2016 Formula 1 Belgian Grand Prix

Race

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 14:08

Udostępnij:

error: Content is protected !!