^

Robert Kubica - Klub Kibiców

czwartek, 27 Październik 2016

Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

 

 

Przed nami chyba najbardziej widowiskowe i najpopularniejsze Grand Prix w całym kalendarzu F1 – Formula 1 Gran Premio de Mexico rozgrywane na Autodromo Hermanós Rodriguez. To jeden z najszybszych torów na świecie, kierowcy osiągają tutaj prędkości bliskie 350 km/h. W ubiegłym roku, po 23 latach nieobecności królowa motorsportu ponownie zawitała do Meksyku. Wyścig na żywo oglądało 153 000 żywiołowo reagujących kibiców. W tym roku w Mexico City również nie zabraknie emocji. Walka o tytuł mistrzowski trwa w najlepsze i na pewno będzie ozdobą tego weekendu. W bardziej komfortowej sytuacji znajduje się Nico Rosberg  bowiem, nawet przy trzech wygranych Lewisa Hamiltona, zdobędzie tytuł dojeżdżając do mety, w pozostałych do końca sezonu trzech rundach, na drugim miejscu. Miejscowi, „fanatyczni” (w dobrym tego słowa znaczeniu) kibice swoją uwagę koncentrować będą na występie dwóch swoich rodaków: Sergio Perezie oraz Estebanie Gutierrezie. Wszyscy zapewne będziemy przyglądać się ekipie McLaren Honda, która w ubiegłym tygodniu w Austin, za sprawą Fernando Alonso, przypomniała nam swoje dobre czasy w Formula 1. Będzie szybko, będą emocje, będzie meksykańska fala… będzie Meksyk !!!


Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

Mexican F1 Grand Prix

Lewis Hamilton: “To wspaniale, że w końcu mamy 50 zwycięstwo po kilku trudnych weekendach. Staram się utrzymać pozytywny nastrój i unikam myślenia o przeszłości. Pracuję, ciężko trenuję i wiedziałem, że wynik w końcu przyjdzie. W momencie, kiedy się poddajesz, przegrywasz. Nigdy nie rezygnowałem. Nadal jest wiele punktów do zdobycia i wszystko jest możliwe. Następny w kolejce jest Meksyk, który ostatnio był wspaniałym przeżyciem. To szalone jak śliski jest ten tor, a jego wysokość ogranicza docisk samochodu. To wielkie wyzwanie. Chociaż zeszłoroczny wyścig był nieco frustrujący dla mnie, tak naprawdę miałem dużo zabawy. Nie mogę doczekać się kolejnego startu i mam nadzieję, że tym razem będzie lepiej. To jeden z najlepszych tłumów, jaki widziałem. Jest wielu ludzi, wiele energii i emocji dla tego sportu w Meksyku. Trybuny były pełne nawet w piątek. Widziałem kilka meksykańskich flag z moim imieniem, co było super, więc mam nadzieję, że ci ludzie tam będą.”

Formula 1 Gran Premio de Mexico facts

1. Już po raz 18  “królowa motorsportu” zawitała do Meksyku. Po raz pierwszy Formula 1 Gran Premio de Mexico odbyło się w 1963 roku, a pierwszym triumfatorem został Brytyjczyk Jim Clark w bolidzie Lotusa. Formula 1 Gran Premio de Mexico rozgrywano nieprzerwanie do 1970 roku, po czym wyścigi w tym kraju wypadły z kalendarza aż na 16 lat. Kierowcy Formula 1 powrócili ponownie do Meksyku w 1986 roku. Ponownie meksykańska runda wypadła z kalendarza F1 w 1993 roku, by po raz kolejny wrócić, tym razem w 2014 roku.

2. W ubiegłym roku na Autodromo Hermanós Rodriguez zwyciężył Niemiec Nico Rosberg. Nico wygrał również kwalifikacje, ustanawiając przy tym nowy rekord okrążenia – 1:19,480 (pole position w kwalifikacjach), natomiast podczas wyścigu najlepszy czas okrążenia uzyskany przez Niemca wyniósł 1:20,521.

3. Najwięcej zwycięstw w Formula 1 Gran Premio de Mexico odnieśli Brytyjczycy Jim Clark i Nigel Mansell oraz Francuz Alain Prost. Są także jedynymi, którzy wygrali tę rundę więcej niż jeden raz. Na swoim koncie posiadają oni po dwa zwycięstwa.

4. Swój pierwszy triumf w Formula 1 świętowała tutaj Honda. Stało się tak za sprawą Amerykanina Richiego Ginthera i jego zwycięstwa w 1965 roku. Swój  pierwszy wygrany wyścig F1 w karierze świętował w Meksyku również Austriak Gerhard Berger (1986 rok). Meksyk to także miejsce gdzie po raz pierwszy w karierze, na podium stanął Michael Schumacher (1992 rok, P3 za kierownicą bolidu Benettona B191B).

5. Spośród zespołów najwięcej wygranych w Meksyku świętowały ekipy Lotusa (zwyciężył również w 1962 roku), McLarena i Williamsa (3-krotnie). Zwycięstwa na swoim koncie zapisały tutaj również zespoły Brabham, Honda, Cooper, Scuderia Ferrari, Benetton oraz Mercedes.

6. Gospodarze do dnia dzisiejszego oglądali w F1 występy swoich 6 rodaków. Poza jeżdżącymi aktualnie Sergio Perezem i Estebanem Gutierrezem Meksyk reprezentowali również bracia Rodriguezowie, Hector Rebaque oraz Moises Solana.

7. Najbardziej znanym fragmentem toru w stolicy Meksyku, do czasu jego przebudowy, był zakręt Peraltada. Peraltada była bardzo szybkim, pochylonym do wewnętrznej strony toru, ostatnim zakrętem przed prostą start-meta. Fachowcy porównywali ją do słynnej Parabolici na włoskiej Monzie. Sam Ayrton Senna zdążył przekonać się jak bardzo niebezpiecznym jest zakrętem. W trakcie rundy w 1991 roku Brazylijczyk nie zdołał opanować swojego bolidu i wypadł z trasy, kończąc jazdę do góry kołami.

8. Obok rywalizacji FIA Formula 1 World Championship obiekt Autódromo Hermanos Rodríguez gości również FIA World Endurance Championship, FIA FormulaE Championship, ChampCar oraz wyścigi NASCAR.

9. Autodromo Hermanos Rodriguez powstał w 1962 roku na terenach Parku Miejskiego Magdalena Mixhuca Sports City otrzymując początkowo nazwę Magdalena Mixhuca. Następnie obiekt przemianowano go na cześć braci Ricardo Rodrigueza i Pedro Rodrigueza. Impulsem do wybudowania toru był awans Ricardo do Formula 1 w 1961 roku. Już w wieku 19 lat został kierowcą Scuderia Ferrari. Niestety podczas kwalifikacji do inauguracyjnej edycji Grand Prix Meksyku ginie w wypadku właśnie na tym torze. Położony na wysokości  2225 m n.p.m. obiekt (najwyżej w całym cyklu), po gruntownej modernizacji w 2015 roku, ma dzisiaj długość 4.304 m i liczy 17 zakrętów (7 lewych oraz 10 prawych). Tor posiada kilka charakterystycznych miejsc jak choćby widowiskowa sekcję stadionową oraz jedną z najdłuższych w kalendarzu prostą start -meta liczącą 1200 metrów. Poza pętlą znaną z F1 obiekt posiada również klasyczny owal.

Sergio Perez: “Mexico City jest dość daleko od mojego rodzinnego miasta Guadalajara, ale często bywałem tam ze względów zawodowych. To miasto, które kocham i zawsze wiele się w nim dzieje. Są najlepsze restauracje, wiele zabytków i ogromna ilość rzeczy do robienia. To wielkie miasto i czasami przejście z jednej części metropolii do drugiej stanowi ogromną przygodę. Nie jest zaskoczeniem, że to jeden z moich ulubionych momentów w sezonie, a w ubiegłym roku był wyjątkowy nie tylko dla mnie, ale także dla całego zespołu i każdego, kto przybył na wyścig. Nie mam wątpliwości, że tegoroczna impreza będzie jeszcze lepsza niż w zeszłym roku. Oczekiwania po sukcesie w 2015 roku są ogromne. Dla mnie największym zaskoczeniem była pasja fanów: wszystkie reakcje, wszystkie wiadomości i niesamowite momenty, które doświadczyłem. To zrobiło na mnie wrażenie. Cieszę się, że tam wracam. Sam tor jest genialny. Moje dwie ulubione partie to szybkie eski oraz Foro Sol. To bardzo techniczny tor, na którym pokonywanie niektórych zakrętów z naszymi prędkościami jest bardzo wymagające. Ważne jest, by nie stracić rytmu. Nie ma kluczowego miejsca, gdzie możesz złamać swoje okrążenie, może z wyjątkiem wolnej sekcji wewnątrz stadionu. Trzeba dobrze pokonać te zakręty, jeśli liczysz na dobry czas. Nie mogę doczekać się sprawdzenia nawierzchni. W zeszłym roku asfalt był nowy, więc w tym powinno być dużo lepiej.”

Harmonogram Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

mex-harFernando Alonso:  “W zeszłym roku pojechaliśmy na Autodromo Hermanos Rodriguez z wieloma niewiadomymi i mieliśmy niewiele informacji o tym, jak samochody będą spisywały się na zmienionej konfiguracji toru. Obiekt stawia zupełnie inny rodzaj wyzwań w porównaniu do wielu torów, ze względu na kompromis między dobrym dociskiem, szybkimi prostymi, a także balansem na krętym odcinku stadionowy – do tego dochodzi wysokość, która ma wpływ na osiągi. Ciężko będzie poskładać wszystkie elementy razem, aby uzyskać jak najlepsze okrążenie, ale nie mogę się doczekać, aby zobaczyć porównanie naszego pakietu do zeszłorocznego. kiedy ostatnio czekali w deszczu, więc zasłużyli na suchy weekend. Okazują nam gościnność i zasługują na ekscytujące widowisko.”

Autódromo Hermanos Rodríguez

ahr-mexNico Hulkenberg: “Nie mogę doczekać się powrotu do Meksyku. W ubiegłym roku cały wyścigowy tydzień był bardzo emocjonujący i czuć było emocje meksykańskich fanów, do których F1 wróciła po 20 latach. Radość i entuzjazm były niesamowite, a my czuliśmy się świetnie. Gdy pierwszy raz pojawiłem się na torze miałem gęsią skórkę. Mam nadzieję, że w tym roku czekają nas podobne doświadczenia. Wiem, że ciężko będzie o powtórkę z 2015 roku, ale ufam lokalnym kibicom. Tor nie należy do najtrudniejszych. W pierwszym sektorze czerpiesz przyjemność z jazdy. Zakręty 1-2-3 stanowią dobre połączenie. To potrójny zakręt, który w wyścigu jest powolny, ale ekscytujący w kwalifikacjach, gdy masz dużą przyczepność i małą ilość paliwa. Wysokość nad poziomem morza sprawia, że nasze ustawienia są dość ciekawe. Mamy pakiet dający mocny docisk, ale skrzydła ustawione jak na Monzy. Czujesz, że samochód jest luźny i pływający. W zeszłym roku jeździliśmy 360 km/h na głównej prostej. Mieliśmy dobry wynik i mam nadzieję, że w tym sezonie może być jeszcze lepiej.”

Okrążenie Autódromo Hermanos Rodríguez

Nico Rosberg: :W niedzielę miałem dobrą szansę na wygraną, ale nie udało się. Tak to już jest, przyjmuję to, a teraz następna jest w Meksyku. Moim celem jest wygrana, tak jak podczas każdego wyścigu. Oczywiście to niesamowite, że jestem pod koniec sezonu w walce o mistrzostwo. Staram się jednak prosto do tego podchodzić. Jest wiele rzeczy, które mogą wydarzyć się podczas weekendu wyścigowego, które są poza kontrolą, więc po prostu najlepiej skupić się na swojej pracy. To działało w moim przypadku i wtedy czuję się najmocniej. Jestem podekscytowany powrotem do Mexico City. Jazda tutaj przypomina powrót na tor kartingowy. Zakręty są ciasne, jest głośno, a atmosfera w sekcji stadionowej jest niesamowita. Podium w zeszłym roku było jednym z najlepszych momentów w mojej karierze, więc mam nadzieję, że przeżyję to jeszcze raz. Zostały trzy wyścigi, aby cieszyć się tą niesamowitą Srebrną Strzałą, więc chcę maksymalnie wykorzystać każdą chwilę.”

Strategia oponiarska Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

pirelli-f1-mexicoPaul Hembery Pirelli Motorsport Director: Autodromo Hermanos Rodriguez to właściwie nowy tor, ale stoi za nim wielka historia – co zresztą potwierdza jego nazwa. Kibice tłumnie zjawiają się na trybunach i sama sekcja stadionowa jest jedną z najbardziej spektakularnych w sezonie. Ścigaliśmy się tu przed rokiem, ale jest duża szansa na to, że nawierzchnia uległa ewolucji od tamtego czasu. Po raz pierwszy przywozimy tu supermiękkie opony, więc ważne będzie ocenienie wszystkich nowych czynników podczas treningów. Być może pojawią się ciekawe alternatywy do strategii dwóch pit stopów, która była zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem w sezonie 2015”.

pirelli mexDaniel Ricciardo: “W zeszłym roku Meksyk był dość wymagający, ponieważ nawierzchnia była nowa i poziom przyczepności był niski. W tym roku powinno być nieco więcej zabawy. Tor ma kilka fajnych odcinków, a jadąc powoli przez sekcje stadionowe, można poczuć atmosferę ze strony kibiców. W zeszłym roku to było święto Dia de los Muertos, więc udaliśmy się na zewnątrz po wyścigu. Zjedliśmy i pozakładaliśmy maski, czułem się jakbyśmy byli w filmie. Dla mnie to świetnie, że Austin i Meksyk są tydzień po tygodniu, ponieważ to dwa z najbardziej gościnnych miejsc i naprawdę fajnie spędzamy czas.”

fot. FIA, Formula 1, Pirelli Motorsport, Autódromo Hermanos Rodríguez


Wyniki sesji FP1 na Autódromo Hermanos Rodríguez

FP1


Wyniki sesji FP2 na Autódromo Hermanos Rodríguez

FP2


Wyniki sesji FP3 na Autódromo Hermanos Rodríguez

fp3


Wyniki kwlifikacji do Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

Q


Wyniki Formula 1 Gran Premio de Mexico 2016

race

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 07:50

Udostępnij: