^

Robert Kubica - Klub Kibiców

niedziela, 19 Lipiec 2020

Grand Prix Węgier 2020 – podsumowanie

Grand Prix Węgier 2020 zakończyło się deklasacją rywali przez Hamiltona i zespół Mercedesa. Cały wyścigowy weekend na Hungaroringu Mercedes nie dał szans na zbliżenie się do siebie. O zmiennej pogodzie i trudnym do przewidzenia zachowaniu się opon dla reszty stawki w Grand Prix Węgier zadecydowało szczęście i strategia.

Wyścig rozpoczął się zdarzeniem w którym na okrążeniu wyjazdowym Max Verstappen uderza w bandę. Niżej wideo. Mechanicy Red Bulla na 20 minut przed startem naprawili bolid i Max stanął na drugim miejscu na podium – niesamowite zwłaszcza, że takie naprawy zajmują ok 90 minut. 

Ranault składa ponownie protesty dotyczące bolidu Racing Point – co było do przewidzenia.

1. Lewis Hamilton

W kwalifikacjach 1, miejsce na podium 1

105 zwycięstwo Mercedesa daje praktycznie szanse na 7 tytuł Mistrza Świata dla Hamiltona. Jego 86. zwycięstwo w jego karierze, opisać można jako kosmiczne. Nic dodać nic ująć. Zbliża się do rekordu Michaela Schumachera (155 miejsc na podium). Było to jego 153. podium w karierze. Kolejne śrubowane rekordy …

Oceniamy : 10/10

2. Max Verstappen

W kwalifikacjach 7, miejsce na podium 2

Apetyty były na walkę z Mercedesem. Zdecydowana dominacja bolidu Mercedesa i obrona przed napierającym Botasem pozwoliły na 2 pozycje na mecie. Jest to 33. podium w karierze Maxa.

Niektórzy oceniają go jako kierowce dnia lecz zdarzenie z okrążenia formującego jak dla nas przekreśla ten tytuł

a miano Kierowcy dnia powinno zostać zmienione na Mechanicy dnia

Oceniamy : 8/10

3. Valtteri Bottas

W kwalifikacjach 2, miejsce na podium 3

Gorzej niż tydzień temu na torze Red Bull Ring. Trzecie miejsce mogło spokojnie zostać zamienione na drugie i nie wiele brakło. 48 podium w karierze Fina. Żal w oczach Botasa po wyścigu był, aż nadto znaczący…

Do przeanalizowania start Bottasa..

Oceniamy:  8/10

4. Lance Stroll

W kwalifikacjach 3, miejsce na mecie 4.

Lance Stroll, bliski zdobycia trzeciego miejsca na podium. Racing Point wygląda na silną jednostkę w tym roku a występu młodego Kanadyjczyka wprawiają w osłupienie. Czekamy cierpliwie na rozstrzygnięcie protestów Renault oraz na następne GR Wielkiej Brytanii.

Oceniamy : 8/10

5. Alex Albon

W kwalifikacjach 13), miejsce na mecie  5.

Ogłoszenie przez Christiana Hornera o “zdecydowanym nie” dla Sebastiana Vettela jest ty co Alex Albon lubi najbardziej  – jednak musi bardziej popracować by zapewnić sobie fotel na rok 2021. Przepaść pomiędzy kolegą z drużyny jest bardzo duża i nigdy nie wiadomo jaki “rozkaz” przyjdzie z góry.

Oceniamy : 8/10

6. Sebastian Vettel

W kwalifikacjach 5, miejsce na mecie 6

Po obronie przed Perezem można powiedzieć, że pokazał pazur. Podczas pierwszego pit stopu Sebastian został wezwany do zmiany na opony miękkie. Sam jednak poprosił zespół o zmianę na ogumienie średnie. Co okazało się lepszą decyzją. Po ogłoszeniu zakończenia współpracy z Sebem od roku 2021, atmosfera w zespole jest nieciekawa.  Pomimo “dziwnych” zagrywek ze strony drużyny – brak nazwiska Vettela na kurtkach firmowych Scuderii-  Seba dzielnie się trzyma. 6 miejsce to jest maks co bolid Scuderii mógł osiągnąć w tym wyścigu – tak niestety na tą chwilę wygląda sytuacja. Pozycję 5 musiał oddać na rzecz Albona po przestrzeleniu zakrętu – błąd Sebastiana – Który to z kolei banalny błąd?

Wyprzedzenie Sebastiana przez Alexa

Oceniamy : 7/10

7. Sergio Perez

W kwalifikacjach 4, miejsce na mecie 7

Po 10 dniach spędzonych w Austrii apetyty były na lepsze pozycje zespołu RP. Posiadanie szybkiego bolidu to nie wszystko jeszcze dochodzi doświadczenie ale to najbardziej przegrany zawodnik tego GP. Zadziwiający występ w 179 wyścigu w jego karierze – poczciwy dorobek bez większych sukcesów w postaci jakiegokolwiek wygranego GP.

Oceniamy : 7/10

8. Daniel Ricciardo

W kwalifikacjach 11, miejsce na mecie 8.

Daniel Ricciardo, miał nadzieję na dobry wynik ale czy to brak tempa Renault, czy coś innego po prostu nie był tak szybki, jak się spodziewał.  Został wyprzedzony przez Pereza potem Strolla i Norrisa na przedostatnim okrążeniu.

Renault liczyło na więcej i zobaczymy jak się sezon rozwinie. Zatrudnienie Alonso może wnieść nowe tchnienie w ten zespół.

Oceniamy : 6.5/10

9. Carlos Sainz

W kwalifikacjach 9, miejsce na mecie 10. [ Po nałożeniu kary na Magnussena Carlos znalazł się na P9 ]

Oceniamy:  8/10

10. Kevin Magnussen

W kwalifikacjach 16, miejsce na mecie 10 [ ukończył 9 jednak kara za pomoc przy okrążeniu formujacym powoduje przesunięcie na P10]

To najlepsze co można było uzyskać w wykonaniu Mag w ekipie Haasa.

Po rozpatrzeniu przez sędziów nałożono karę 10 sek na K-Maga czym stracił pozycję P9 na rzecz Carlosa Sainza

Oceniamy : 8/10

11. Charles Leclerc

W kwalifikacjach 6, miejsce na mecie 11

Grande tragedia. Inaczej nie da się tego nazwać. Leclercowi udało się wyjść na piątą pozycję (rywalizując o trzecią) i najwcześniej zmienił opony na slicki. Pomimo złej strategii z oponami dzielnie walczył o to, by przez kilka okrążeń utrzymywać w ryzach Valtteriego Bottasa, Sebastiana Vettela i Alexa Albona, ostatecznie graining okazał się zbyt duży i tempo całkowicie wyparowało. Ostatecznie został wyprzedzony przez Sainza i stracił na mecie do niego 18 sekund

12. Daniil Kvyat

W kwalifikacjach 17, miejsce na mecie 12

Kierowca Alfa Tauri Daniil Kvyat czuje się “niezadowolony” ze swojego miejsca w P12 na Grand Prix Węgier. Rosyjski kierowca był “zadowolony” ze swoich pierwszych okrążeń i wyprzedzeń, ale po zatrzymaniu się w pit stopie ponownie znalazł się w tyle.

Oceniamy: 7.5/10

13. Lando Norris

W kwalifikacjach 8, miejsce na mecie 13.

Zły start ułożył cały wyścig dla Lando. Na uwagę zasługuje walka  koło w koło z Charlesem Leclerc  Spadek na 13 pozycję rozczarował cały zespół.

Oceniamy: mocne 7/10

14. Esteban Ocon

W kwalifikacjach 14, miejsce na mecie 14

Kończy w tym samym miejscu, w którym się zaczął. Zły wyścig dla Francuza, który nie miał wystarczającego tempa, aby zbliżyć się do punktów i swojego partnera. Ostatecznie walczył ze swoim rodakiem Grosjeanem, aby go pokonać i zająć 14. miejsce.

Oceniamy: 6/10

15. Kimi Raikkonen

W kwalifikacjach 20, miejsce na mecie 16 [po nałożeniu kary 10 sekundowej na Grosjeana awansował na 15]

  1. Sezon w F1, tempo Alfy Romeo nie wygląda optymistycznie ale widać progres.

Oceniamy : 6.5/10

16. Romain Grosjean

W kwalifikacjach 18, miejsce na mecie 15

Po starcie z alei serwisowej miejsce 15 na mecie może być pozytywnie odebrane w przypadku Romaina. Szanse mieli na więcej. Jako zespół zdobyli pierwsze punkty w Mistrzostwach Świata. Zostało to jednak zakwestionowane pod kątem złamania zasad dotyczących pomocy dla kierowców.

Dochodzenie koncentrowało się na artykule 27.1 regulaminu sportowego, który stanowi, że “kierowca musi prowadzić samochód samodzielnie i bez pomocy” oraz ogranicza możliwość otrzymywania instrukcji radiowych przez kierowców.

Po spotkaniu z przedstawicielami Haas, stewardzi uznali, że zespół naruszył przepisy dotyczące pomocy dla kierowców.

Cytaty z FIA

“Po dogłębnym rozważeniu tej sprawy, stewardzi stwierdzili, że zespół poinstruował kierowcę do boksu”, czytamy w biuletynie FIA.

“Zespół nie był w stanie udowodnić, że miało zastosowanie jedno ze zwolnień przewidzianych w ust. A. 2. a)-g) Dyrektywy Technicznej 011-17.

“W związku z tym uważa się, że nastąpiło naruszenie artykułu. 27.1 Regulaminu Sportowego, że kierowca musi prowadzić samochód samodzielnie i bez pomocy”

Dziesięciosekundowa kara przesuwa Magnussena z dziewiątej na dziesiątą pozycję w klasyfikacji końcowej, przekazując jedną pozycję Carlosowi Sainzowi Jr.

W wyniku kary Grosjean spada z 15. na 16. miejsce, ustępując miejsca Kimi Raikkonenowi z Alfy Romeo.

Rozmowa radiowa

Rozmowa radiowa z Magnussenem wskazywała, że drużyna Haasa nie będzie miała możliwości obrony.

Na początku okrążenia formacyjnego Duńczyk powiedział: “Zrobiliśmy coś złego, jest już sucha linia.”

Jego inżynier odpowiedział: “Zrozumiano, Kevin, co chcesz zrobić? Więc zrobimy start, a potem to rozgryziemy.”

Pod koniec okrążenia inżynier powiedział: “OK Kevin, myślę, że box teraz, box teraz,” na co Magnussen odpowiedział, “Tak, zgadzam się, box teraz, box teraz. Na sucho, tak? Box teraz na sucho.”

Sytuacja dotyczaca Grosjena

W przypadku Grosjeana wydaje się zajście mniej rażące, ale nadal nielegalne. Na okrążeniu formującym zgłosił: “Tor już bardzo wysycha… prawie kuszące jest box i założenie slicków.”

Tuż przed wjazdem do boksu, jego inżynier powiedział: “Box, Romain, box,” zanim powtórzył to i dodał komunikat o zmianie ustawienia opon na kierownicy.

Oceniamy: 7/10

17. Antonio Giovinazzi

W kwalifikacjach 19, miejsce na mecie 17

Stracone kwalifikacje i start z ostatnich miejsc oraz kiepska kondycja na miękkiej mieszance powodują że 17 pozycja to jest maks co mogli uzyskać. Widać że mogą walczyć na równi tylko z Haasem. Wyprzedzili ekipę Williamsa – to już coś. Czekamy z utęsknieniem na poprawę. Mają możliwości ale czegoś brakuje a kiepskie osiągi jednostki napędowej Ferrari nie ułatwiają sprawy.

Oceniamy : 5/10

18. George Russell

W kwalifikacjach 12, miejsce na mecie 18

George Russell pomimo tego że jest świetnym i uśmiechniętym młodym facetem oraz obiecującym zdolnym kierowcą w tym roku pogrąża się coraz bardziej. Po raz kolejny dobre kwalifikacje i zmarnowany start w wyścigu. W Austrii zakończył szanse na żwirze – dosłownie przeszarżował. Na Węgrzech znaczący spadek po starcie.  Po zadziwiających kwalifikacjach i wejściu do Q2 zmarnował szanse na dobry wynik w wyścigu.

Oceniamy : 6/10

19. Nicholas Latifi

W kwalifikacjach 15, miejsce na mecie 19

Kiedy Russell spadł po starcie, Latifi awansował do pierwszej dziesiątki. Ekipa wypuściła go na Sainza z McLarena we wczesnej rundzie pitstopów, co spowodowało przebicie jego lewej tylnej opony, a na zakręcie dodatkowo obróciło go. Wyścig został zrujnowany.

Oceniamy:  5/10

Punktów nie zdobył

Pierre Gasly

W kwalifikacjach 10,

W wyścigu mogło być o wiele lepiej lecz awaria skrzyni biegów spowodowała wycofanie się z wyścigu. To dwa z trzech wyścigów zrujnowanych przez problemy, na które nie miał wpływu

Oceniamy : 6.5/10

Podsumowanie z Willem Buxtonem (35 minut)

Kolejnym wydarzeniem w Formule 1 będzie Grand Prix Wielkiej Brytanii, które odbędzie się od 31 lipca do 2 sierpnia na Silverstone, w 4. rundzie mistrzostw w 2020 roku.

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Marrally
o 22:52

Udostępnij:

error: Content is protected !!