^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 26 lipca 2023

F1: Grand Prix Belgii 2023

Zaczynamy ostatni weekend wyścigowy z F1 przed przerwą wakacyjną. Tym razem Formuła 1 przenosi się do Belgii na tor dobrze nam znany i lubiany – Spa-Francorchamps.

Grand Prix Belgii 2023

Fot. Wikipedia

FORMULA 1 MSC CRUISES BELGIAN GRAND PRIX 2023

Spa-Francorchamps

Strona:https://www.spagrandprix.com/en/

F1:https://www.formula1.com/en/racing/2023/Belgium.html

Pierwsze Grand Prix – 1950
Liczba okrążeń – 44
Długość toru – 7.004 km
Dystans wyścigu – 308.052 km

Rekord toru – 1:46.286 Valtteri Bottas (2018)

Pierwotna, 15-kilometrowa wersja, składająca się z połączonych odcinków dróg publicznych, została zaprojektowana przez Jules’a de Thier. Tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy.

Pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku.  Od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II wojny światowej królowały tu wyścigi motocyklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii. Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt, Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge.

W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku.

W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa.

Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie.

Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których dochodziło do groźnych wypadków, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.

Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru w Spa – zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją – reszta toru pozostała natomiast w zasadzie bez zmian.

Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku.Był to jednak trwały powrót, zakłócony jak dotąd tylko w 2003 roku, kiedy to ze względu na wprowadzenie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych, Grand Prix Belgii została na jeden rok usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1.

Na szczęście udało się jakoś zaradzić tej sytuacji i skończyło się tylko na dwuletniej przerwie. Najwięcej zwycięstw na Spa-Francorchamps odniósł Michael Schumacher, który debiutował tu w sezonie 1991. Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów.

Właśnie przez pogodę w sezonie F1 1998 doszło na tym torze do karambolu, w którym uczestniczyło 13 samochodów. W 1994 roku po wypadku Ayrtona Senny na torze Imola, wprowadzono kilka zmian, przebudowano szykanę Eau Rouge, a w 2007 roku zmodyfikowano szykanę Bus Stop. Z tego powodu nie odbył się wyścig w 2006 roku.

Harmonogram F1 : Grand Prix Belgii 2023

Piątek, 28 Lipca 2023

13:30 – 14:30 : 1 sesja treningowa
17:00 – 18:00 : Kwalifikacje

Sobota, 29 Lipca 2023

12:00 – 12:44 : Sprint Shootout
16:30 – 17:30 : Sprint

Niedziela, 30 Lipca 2023

15:00 – Wyścig

Opony

Grand Prix Belgii 2023

Fot. Pirelli

Mario Isola:

“Po zaledwie kilku dniach przerwy, w ten weekend odbędzie się kolejny wyścig Formuły 1: ostatni przed wakacyjną przerwą. Grand Prix Belgii to jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów w kalendarzu, rozgrywany na torze, który jest szczególnie wymagający dla kierowców, samochodów i opon. Nominowaliśmy ten sam zestaw mieszanek, co w zeszłym roku – C2, C3 i C4 – aby zaoferować szeroki zakres opcji strategicznych; szczególnie w wypadku gdby spadł deszcz.”

“Tradycyjnie pogoda na torze Spa jest kluczowym czynnikiem podczas całego weekendu; fakt, że Grand Prix zmieniło datę – z pierwszego wyścigu po przerwie letniej na ostatni wyścig przed nią – nie powinien mieć większego znaczenia, ponieważ prognoza i tak zawsze jest zmienna. Długość toru, na którym Spa jest najdłuższym okrążeniem w roku, a także różnice wysokości – które są również największe w całym sezonie – oznaczają, że łatwo jest znaleźć mokre warunki w jednej części toru, podczas gdy gdzie indziej jest całkowicie sucho.”

“Nowością w tym roku jest to, że Spa stanie się trzecim miejscem Sprintu w tym sezonie, po Baku i Spielbergu, ze Sprintem Shootout w sobotę rano, a następnie 100-kilometrowym wyścigiem po południu. Z zaledwie jednym godzinnym treningiem przed kwalifikacjami w piątek (który, jak na razie, wydaje się być dniem najbardziej zagrożonym deszczem), będzie jeszcze mniej czasu na ustawienie samochodów niż zwykle.”

“Na torze Spa można zaobserwować największe różnice w ustawieniach aerodynamicznych pomiędzy zespołami: niektóre preferują większą siłę docisku, aby mocniej naciskać w drugim sektorze, podczas gdy inne wolą luźniejszy samochód, aby mieć dodatkową prędkość do ataku i obrony na prostych. Dzięki dwóm wyścigom w tym roku, jeden z najbardziej spektakularnych obiektów sezonu będzie jeszcze większym widowiskiem”.

Żródło : https://press.pirelli.com/two-races-for-spa-this-year/

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 09:40

Udostępnij:

error: Content is protected !!