^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 20 września 2023

F1: Grand Prix Japonii 2023

Kolejny weekend z F1 czas zacząć! Po Singapurze czas na Suzukę. 

F1 Grand Prix Japonii 2023

Fot. Marca.com

FORMULA 1 2023 LENOVO JAPANESE GRAND PRIXImage result for japanese flag

Suzuka International Racing Course

www: suzukacircuit.jp/en/

Facebook: facebook.com/suzuka.circuit.en/

F1 : https://www.formula1.com/en/racing/2023/Japan.html

Pierwsze Grand Prix – 1987

Liczba okrążeń – 53

Długość toru – 5,807 km

Dystans wyścigu – 307.471 km

Rekord toru – 1:30.983 Lewis Hamilton (2019)

Inauguracyjne Grand Prix Japonii odbyło się w sezonie 1976 na torze Fuji International Speedway, 40 mil od Jokohamy. O wyścigu zrobiło się głośno dzięki walce Jamesa Hunta i Nikiego Laudy o tytuł mistrzowski. W trudnych, deszczowych warunkach Lauda, który wcześniej w sezonie cudem uniknął śmierci w wypadku podczas Grand Prix Niemiec, wycofał się, tłumacząc, że jego życie jest dla niego ważniejsze, niż mistrzostwo. Hunt zajął trzecie miejsce, co pozwoliło mu na zdobycie mistrzostwa przewagą jednego punktu. Rok później Hunt powrócił tu i odniósł zwycięstwo. Kolizja pomiędzy Gilles’em Villeneuve’em a Ronniem Petersonem, która spowodowała śmierć jednego z marshali, była jednocześnie przyczyną usunięcia Grand Prix z kalendarza F1 na dekadę.

Gdy Formuła 1 powróciła do Japonii w 1987 r., Grand Prix odbyło się na torze Suzuka International Racing Course, 72 km na południowy zachód od Nagoi. Tor został zaprojektowany przez duńskiego architekta Johna Hugenholtza i jest własnością Hondy, która używa go jako toru testowego. Suzuka jest jedynym torem w kalendarzu Formuły 1 w kształcie “ósemki” (odcinek toru przebiega po wiadukcie nad innym odcinkiem, krzyżując się z nim w ten sposób). Na tym torze doszło do kolejnych rozstrzygnięć w walce o tytuł. Gdy Nigel Mansell rozbił samochód Williamsa podczas treningów, mistrzostwo zdobył jego partner, Nelson Piquet. Tor będzie zawsze pamiętany za walkę, jaką toczyli na nim Ayrton Senna i Alain Prost.

Przełom XX i XXI wieku przyniósł kolejne, bardziej sportowe rozstrzygnięcia walki o tytuł, najciekawsze pomiędzy Michaelem Schumacherem i Miką Häkkinenem. Najbardziej ekscytującym było Grand Prix w sezonie 2000, kiedy w trudnych, spowodowanych intensywnymi opadami deszczu warunkach, Schumacher odniósł zwycięstwo i zapewnił Ferrari pierwszy tytuł od 1979 r., a trzeci dla siebie. Wyścig w sezonie 2003 był dla Niemca jednym z najcięższych w karierze, zdołał jednak zdobyć jeden punkt gwarantujący mu tytuł, pobijając przy tym rekord pięciu zdobytych tytułów, należący do Juana Manuela Fangio.

Kwalifikacje do Grand Prix w sezonie 2004 zostały przesunięte na niedzielę z powodu tajfunu, który nawiedził okolice toru. Podczas przejazdu ostatnich czterech kierowców w kwalifikacjach w sezonie 2005 nagle pogorszyła się pogoda. W rezultacie czterej najwyżej sklasyfikowani kierowcy startowali z końca stawki. Wyścig wygrał ostatecznie Kimi Räikkönen, wyprzedzając na ostatnim okrążeniu Giancarlo Fisichellę.

W 2014 roku miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek od 20 lat. Jules Bianchi wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni i uderzył w dźwig ściągający rozbite auto Adriana Sutila.

F1 : Grand Prix Japonii 2023 – Harmonogram

Piątek, 22 Września 2023

04:30 – 05:30 : 1 sesja treningowa
08:00 – 09:00 : 2 sesja treningowa

Sobota, 23 Września 2023

04:30 – 05:30 : 3 sesja treningowa
08:00 – 09:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 24 Września 2023

07:00 – 09:00 : Wyścig

Opony

F1 Grand Prix Japonii 2023

Fot. Pirelli

Mario Isola :

“Grand Prix Japonii odbywa się na jednym z najbardziej fascynujących i wymagających torów w historii Formuły 1: Suzuka, z unikalnym układem ósemki. To historyczne miejsce jest ulubionym torem kierowców i jest absolutnie ekscytujące podczas jazdy w dzisiejszych ultra-konkurencyjnych bolidach jednomiejscowych.”

“Ze względu na bardzo duże obciążenia boczne i pionowe, Suzuka jest równie wymagająca dla opon, jak i dla kierowców. Wymagania te są równomiernie rozłożone na wszystkie cztery koła, z 10 prawoskrętami i ośmioma lewoskrętami na sześciokilometrowym okrążeniu.”

“Ze względu na tę wymagającą charakterystykę, do Japonii przywieźliśmy jedne z najtwardszych opon z gamy 2023: C1, C2 i C3. Jest to tylko nominalnie taki sam wybór, jak w zeszłym roku, ze względu na nową mieszankę C1, która została wprowadzona w tym sezonie, aby zająć miejsce między C2 i dawnym C1 (obecnie nazywanym C0).”

“W piątek wszystkie zespoły będą miały okazję przetestować nową wersję mieszanki C2, z myślą o jej homologacji na przyszły sezon. Ta najnowsza ewolucja powinna zapewnić większą przyczepność niż obecna C2, a tym samym bardziej spójnie wpasować się między C1 i C3.”

“W pierwszych dwóch sesjach treningowych każdy kierowca będzie miał do dyspozycji dwa dodatkowe komplety opon, w porównaniu do zwykłych 13 kompletów na weekend.”

“Test ten jest częścią programu rozwojowego, który został niedawno zdefiniowany na 2024 rok i będzie kontynuowany z nową mieszanką C4, która zostanie przetestowana na torze podczas weekendu Grand Prix Meksyku”.

Źródło : https://press.pirelli.com/formula-1-heads-to-suzuka–with-an-eye-on-2024/

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 15:35

Udostępnij:

error: Content is protected !!