^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 29 lipca 2025

F1: Grand Prix Węgier 2025

Tor Hungaroring stanowi tło dla ostatnich dni wyścigów Formuły 1 przed letnią przerwą. W ten weekend odbędzie się czterdziesta rocznica Grand Prix Węgier, a tor Hungaroring będzie również wykorzystywany we wtorek i środę, 5 i 6 sierpnia, kiedy to Pirelli przeprowadzi testy opon na sezon 2026.

Grand Prix Węgier 2025

Fot. Martin Trenkler

FORMULA 1 HUNGARIAN GRAND PRIX 2025

Hungaroring

Fot. F1.com

Hungarian Grand Prix 2025 – F1 Race

Pierwsze Grand Prix – 1986
Liczba okrążeń – 70
Długość toru – 4.381 km
Dystans wyścigu – 306.63 km

Rekord toru – 1:16.627 Lewis Hamilton (2020)

Hungaroring był pierwszym torem Formuły 1, zbudowanym za żelazną kurtyną. Pomysł budowy toru zrodził na początku lat osiemdziesiątych, kiedy Bernie Ecclestone prezydent i szef Formula One Administration, chciał zorganizować Grand Prix w którymś z państw bloku wschodniego: Negocjacje z tymi krajami nie przyniosły jednak żadnego efektu. Przełom nastąpił w roku 1983, gdy pochodzący z Węgier specjalista od reklamy, Thomas Rohonyi, współpracujący z organizatorami Grand Prix Brazylii Formuły 1, zwrócił uwagę Ecclestone’a na Budapeszt.

Komunistyczne władze Węgier początkowo rozważały możliwość urządzenia wyścigu na tymczasowym torze ulicznym, ale szybko zdecydowano, że najlepszym projektem będzie budowa toru wyścigowego w położonej 19 kilometrów od Budapesztu Dolinie Trzech Źródeł. Za tą lokalizacją przemawiała ponadto przebiegająca nieopodal autostrada M3, która zapewniała szybkie połączenie ze stolicą Węgier. István Papp zaprojektował tor w taki sposób, by prawie z każdego miejsca zapewnić widzom możliwość obserwowania, co dzieje się na całym obiekcie (widać 80% toru). Budowa toru zakończyła się po ośmiu miesiącach od podpisania kontraktu.

Na pierwsze zawody w dniu 10 sierpnia 1986 przybyło blisko 200 000 kibiców, mimo tego, że cena biletu przewyższała wtedy kilkukrotnie średnie wynagrodzenie na Węgrzech. Tor jest wąski i kręty, a przez to bardzo trudny technicznie. Wyprzedzanie jest możliwe praktycznie tylko na końcu prostej startowej. Pierwsze zwycięstwo na nowym torze Hungaroring odniósł Nelson Piquet z zespołu Williams.

Harmonogram Weekendu Grand Prix Węgier

Piątek, 01/08/2025

13:30 – 14:30 : 1 sesja treningowa
17:00 – 18:00 : 2 sesja treningowa

Sobota, 02/08/2025

12:30 – 13:30 : 3 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 03/08/2025

15:00 : Wyścig

Opony

Grand Prix Węgier 2025

Fot. Pirelli Motorsport Media

Trio mieszanek opon slick jest takie samo jak w zeszłym roku: C3 jako twarda, C4 jako średnia i C5 jako miękka. Do zeszłego roku były to najmiększe opony ze wszystkich, ale w tym roku wprowadzono mieszankę C6. Jednak nowa mieszanka byłaby zbyt ekstremalnym wyborem dla toru, który wywiera tak duży nacisk na opony podczas każdego okrążenia.

Chociaż rzeczywiste obciążenia nie są tak wysokie w wartościach bezwzględnych, fakt, że okrążenie jest krótkie, oznacza, że kumulują się one i znacznie rosną z każdym okrążeniem.

Kolejnym czynnikiem, który odgrywa swoją rolę, jest wysoka temperatura, która zwykle towarzyszy weekendowi na Węgrzech, prowadząc do dominującej degradacji termicznej, pogłębionej przez bardzo ciemną nawierzchnię toru. W rzeczywistości podczas zeszłorocznego wyścigu odnotowano najwyższą temperaturę toru w sezonie, wynoszącą 58,6 °C.

Źrodło : https://press.pirelli.com/hungary-hits-40-before-the-summer-break/

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 16:45

Udostępnij:

error: Content is protected !!