Kończymy przerwę wakacyjną i wracamy do ścigania. W ten weekend, na torze Zandvoort odbędzie się Grand Prix Holandii 2025. Zapraszamy do wspólnego śledzienia i komentowania.

Fot. GP Traveller
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2025
Pierwsze Grand Prix – 1952
Liczba okrążeń – 72
Długość toru – 4.259 km
Dystans wyścigu – 306.48 km
Tor wybudowano w latach 40. Pierwszy wyścig na tym torze odbył się w 1949 roku. Pierwotna wersja miała długość około 3 km. W roku 1952 tor dołączono do kalendarza Formuły 1 jako GP Holandii. Pierwszym zwycięzcą został Alberto Ascari. Ostatnie zwycięstwo w Grand Prix Holandii odniósł Niki Lauda w 1985 roku.
Po tym sezonie holenderski wyścig został wycofany z kalendarza. W 1973 miała tu miejsce tragedia. Jadący swój drugi wyścig w Formule 1 Brytyjczyk Roger Williamson na 8 okrążeniu, najprawdopodobniej w wyniku pęknięcia opony, uderzył w barierki, po czym bolid wylądował do góry kołami i zaczął płonąć.
Jadący za nim David Purley zatrzymał się i pobiegł pomóc koledze, próbując przewrócić bolid na koła. Obsługa toru nie pomogła mu, przyglądając się obojętnie całemu zajściu. Płomienie wkrótce objęły cały bolid i urosły do takich rozmiarów, że szanse uratowania Williamsona były bliskie zeru. Gdy w końcu przybył wóz strażacki, Williamson już nie żył. Wyścig wygrał Jackie Stewart. Był to najtragiczniejszy w historii wyścig na Circuit Park Zandvoort.
Po wycofaniu Grand Prix Holandii z Formuły 1 tor nie był używany i połowa trasy została sprzedana. Tor został skrócony do 2,5 km latem 1989 roku. W następnych latach odbywały się tu wyścigi Formuły 3, DTM oraz A1GP. 14 maja 2019 władze Formuły 1 poinformowały o przywróceniu Grand Prix Holandii na torze Zandvoort od sezonu 2020. Ostatecznie jednak ze względu na panującą pandemię, wyścig odbędzie się we wrześniu 2021.
Harmonogram

Fot. Eleven Sports Polska
Piątek, 29/08/2025
12:30 – 13:30 : 1 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 30/08/2025
11:30 – 12:30 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 31/08/2025
15:00 : Wyścig
Opony

Fot. Pirelli Motorsport Media
W przypadku wyścigu w Holandii firma Pirelli zdecydowała się na nieco bardziej miękkie mieszanki niż w zeszłym roku. Zespoły będą miały do wyboru opony C2 jako twarde, C3 jako średnie i C4 jako miękkie, podczas gdy w 2024 r. dostępne były mieszanki C1, C2 i C3.
Decyzja ta, podjęta wspólnie z FIA i promotorem mistrzostw, ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa zastosowania strategii opartej na dwóch pit stopach, a nie tylko jednym, co było dominującym wyborem od momentu powrotu tego wyścigu do kalendarza w 2022 roku.
Kolejny krok w tym kierunku wynika z decyzji FIA o zwiększeniu ograniczenia prędkości w pit lane z 60 do 80 km/h, co skraca czas potrzebny na pit stop.
Według symulacji dostarczonych przez zespoły, jeden pit stop jest nadal najszybszy, częściowo dlatego, że wyprzedzanie jest niezwykle trudne w Zandvoort, gdzie poza główną prostą jest bardzo mało prostych odcinków, a cały tor jest dość wąski.
Źródło : https://press.pirelli.com/there-at-the-start-75-years-ago-pirelli-hits-the-500-grands-prix-mark/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media