Po wyścigu nad brzegiem Morza Kaspijskiego Formuła 1 ponownie zmierzy się z torem ulicznym, tym razem w mieście-państwie Singapur. Przesunięcie daleko na południe od Baku oznacza dużą zmianę w dwóch elementach pogody, a mianowicie wilgotności i temperaturze. Ta pierwsza wynosi zazwyczaj powyżej 70%, natomiast temperatura, która pozostaje mniej więcej taka sama zimą i latem, waha się między 24 a 31°C. To sprawia, że weekend w Singapurze jest jednym z najbardziej wymagających fizycznie dla kierowców, którzy podczas wyścigu mogą stracić nawet trzy kilogramy wagi, a sytuację pogarsza kręty charakter toru, który nie daje kierowcom chwili wytchnienia za kierownicą.

Fot. F1.com
FORMULA 1 2025 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX
Marina Bay Street Circuit
Strona: https://singaporegp.sg/en
F1: https://www.formula1.com/en/racing/2025/singapore
Pierwsze Grand Prix – 2008
Liczba okrążeń – 61
Długość toru – 5.063km
Dystans wyścigu – 308.706 km
Grand Prix Singapuru odbywa się w stolicy azjatyckiego państwa Singapur, leżącego na wyspie o tej samej nazwie, tuż obok Półwyspu Malajskiego i samej Malezji. Panują tu wysokie temperatury i duża wilgotność powietrza, co utrudnia ściganie się. Tor zlokalizowany jest na nabrzeżu portowym Marina Bay i jest obiektem ulicznym. Tor został zaprojektowany przez amerykańską firmę KBR Inc., a osobą odpowiedzialną za poprawki uczyniono nadwornego architekta Formuły 1, Hermanna Tilke. Budowa toru kosztowała 16 milionów euro. Głównymi sponsorami toru stał się rząd Singapuru (partycypował w 60% kosztów) i korporacja telekomunikacyjna SingTel. Układ Marina Bay odpowiada klasycznemu torowi ulicznemu, co oznacza, że znajduje się na nim dużo 90-stopniowych nawrotów i nie ma żadnej naprawdę szybkiej prostej. Wyścig na tej pętli wprowadził do kalendarza Formuły 1 kilka ożywczych nowości. Wykorzystano tu pomysł poprowadzenia pętli kilka razy pod estakadą autostradową oraz pod jedną z głównych trybun, na odcinku między 18. i 19. zakrętem (są to jedne z najwolniejszych wiraży na torze). Treningi, kwalifikacje oraz wyścig odbywają się na nim w nocy, przy całkowicie sztucznym oświetleniu.
Harmonogram
Piątek, 3 października 2025
11:30 – 12:30 : 1 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 4 października 2025
11:30 – 12:30 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 5 października 2025
14:00 – Wyścig
Opony

Fot. Pirelli Motorsport Media
Pirelli nie wprowadziło żadnych zmian od zeszłego roku w przypadku mieszanek na suchą pogodę na torze Marina Bay, gdzie C3 to twarda, C4 średnia, a C5 miękka.
Chociaż istnieje jeszcze bardziej miękka mieszanka C6, to podczas weekendu Grand Prix Węgier, kiedy ogłoszono mieszanki na drugą część sezonu, oceny przeprowadzone przed przerwą letnią wykluczyły najmiększą oponę z serii 2025, ponieważ siły wywierane na opony i wysokie temperatury podczas tego wydarzenia mogłyby spowodować problemy z przegrzaniem.
W rzeczywistości w tym wyścigu głównym powodem pogorszenia się osiągów opon jest obciążenie termiczne.
Źródło: https://press.pirelli.com/managing-the-heat-under-the-lights-in-singapore/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media