^

Robert Kubica - Klub Kibiców

czwartek, 12 listopada 2015

2015 F1 Grande Premio do Brasil

To już przedostatni akt tegorocznego sezonu Formula 1 World Championship. Cyrk “królowej motorsportu” tym razem zawitał do Ameryki Południowej, do Sao Paulo w Brazylii. W nadchodzący weekend, na Autodromo Jose Carlos Pace, odbędzie się 2015 Formula 1 Grande Premio Petrobras do Brasil. Chociaż wszyscy znają już zdobywców tytułów Mistrza Świata zarówno wśród kierowców jak i konstruktorów, to na słynnym torze Interlagos z cała pewnością nie zabraknie emocji związanych z interesującymi pojedynkami oraz ekscytującej walki.

Interlagos II

Interlagos jest torem posiadającym dosyć  bogatą historię. W 1938 roku, dwóch bogatych developerów, na przedmieściach Sao Paulo wykupiło olbrzymią działkę z zamiarem wybudowania na tym terenie dużego osiedla mieszkaniowego. Wkrótce jednak okazało się, że na tej części działki nie można zrealizować planu. Postanowiono więc, że zamiast osiedla powstanie tutaj tor wyścigowy. Sao Paulo wraz z upływem czasu zaczęło rozrastać się w niewiarygodnym tempie i wkrótce okazało się, że tor położony jest pośrodku osiedli mieszkaniowych. Zawody na torze Interlagos odbywają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, co stanowi rzadkość w Formule 1. Zarówno dla kierowców, jak i opon, jest to dosyć wymagający obiekt, a sytuacja dodatkowo może być skomplikowana przez zmienne warunki pogodowe. W ubiegłym roku najwyższe odnotowane temperatury w ciągu całego sezonu zostały osiągnięte właśnie podczas weekendu wyścigowego Brazylii.  Jednak w przeszłości podczas Grand Prix zdarzały się burze z bardzo intensywnymi opadami deszczu. Firma Pirelli na południowo amerykańską rundę przygotowała mieszanki miękką i pośrednią.

interlagos

Obiekt w Sao Paulo pomimo swojej wymagającej charakterystyki jest bardzo lubiany i ceniony wśród kierowców wyścigowych i to nie tylko tych rodzimych… Żywiołowo, jak zawsze, dopingujący kibice brazylijscy znów będą mogli zagrzewać do walki dwóch swoich idoli Felipe Massę oraz młodego Felipe Nasr’a.

Felipe Massa: “Domowe grand prix zawsze jest najważniejsze dla kierowcy wyścigowego. Dla mnie ściganie się w miejscu, gdzie rozpoczynałem swoją karierę, na początku na torze kartingowym, a później na wyścigowym, zawsze wiąże się z dużymi oczekiwaniami przed własną publicznością. Uwielbiam ten tor, dla mnie jest jednym z najlepszych i zawsze miałem tam dobre wyniki. Nie mogę się doczekać osiągnięcia kolejnego niesamowitego wyniku w tym roku. W zeszłym sezonie udało się stanąć na podium. Pasja kibiców jest niesamowita. Emocje, jakie zapewniają i to jak są blisko mnie sprawia, że to świetny domowy wyścig. Ciężko opisać to doświadczenie”.

Lewis Hamilton: “Interlagos to jeden z prawdziwych klasyków. Dość krótki, ciężki dla opon, ze zmienną pogodą i zdradliwym startem do pierwszego okrążenia, na którym zawsze rozgrywają się dramaty. Do tego dochodzą kibice. Brazylijczycy są wielkimi pasjonatami. To był domowy wyścig Ayrtona i kiedy byłem młodszy zawsze marzyłem, aby ścigać się w Sao Paulo i zawsze czuję tutaj jego obecność. To zadziwiające, że Ayrton potrzebował aż ośmiu prób, aby wygrać ten wyścig i to jeden z nielicznych, którego jeszcze nie wygrałem. Jeśli uda mi się to zmienić w ten weekend, to będzie mój hołd dla niego i kolejny z najważniejszych momentów w tym roku. Będę robił wszystko, aby to się udało”.

Jenson Button: “Interlagos to jeden z najwspanialszych torów w F1. To historyczne miejsce, wiele legend ścigało się na tym torze, a kibice są bardzo entuzjastyczni. Dla mnie osobiście to wyjątkowe miejsce. To ciężki tor dla samochodów, ponieważ jest wyboisty, ale tam jeździ się świetnie, ze względu na sekcje pochylone na zewnątrz oraz zróżnicowane zakręty. Chociaż w Meksyku było nam ciężko, szczególnie ze względu na wysokość, to w zakrętach mieliśmy dobre tempo. Nie mogę doczekać się, jak nasz bolid będzie spisywał się w tych obszarach w Brazylii”.

Harmonogram 2015 Formula 1 Grande Premio Petrobras do Brasil

har brazil

Grande Premio do Brasil  na torze Interlagos, będącym jednym z najkrótszych w kalendarzu, a zarazem jednym z najbardziej “pofalowanych” wielokrotnie stanowił finałową rundę sezonu F1. Jednak zarówno w tym roku jak w ubiegłym przypadło jej miano przedostatniej eliminacji. Stało się tak za sprawą “wielkich umiejętności perswazji” szejków z Abu Zhabi :-), którzy to przekonali bossa F1 Berniego Ecclestone’a, że to właśnie Grand Prix Abu Zhabi powinno wieńczyć sezon wyscigowy…..

1417517560

Tymczasem w Sao Paulo w ramach przygotowań do  2015 Formula1 Grande Premio Petrobras do Brasil, lokalny artysta Eduardo Kobra stworzył mural upamiętniający legendę F1 Ayrtona Sennę. Eduardo powiedział, że jego inspiracją była duma z bycia rodakiem Ayrtona oraz fakt, iż brazylijczycy tak rzadko maja szansę celebrowania swoich bohaterów. Stworzone przez artystę dzieło ma 41 metrów wysokości i 17,5 m szerokości i upamiętniać ma trzykrotne zdobycie tytułu Mistrza Świata Formula 1 przez Ayrtona Sennę.

senna_mural_sao_paulo a
 Formula1 Grande Premio Petrobras do Brasil facts…
* to już 43 Grand Prix Formuły 1 w Brazylii i 33 na torze Interlagos / Autodromo Jose Carlos Pace. Pierwsze zawody na tym obiekcie, wówczas liczącym 8 km rozegrano w 1973 roku. Od sezonu 1990 długość toru wynosi 4,3 km. Natomiast aktualna jego konfiguracja istnieje od 2000 roku;
* Brazylia zajmuje 9 miejsce w kategorii najczęściej odwiedzanych krajów przez F1, a tor Interlagos 8 miejsce pod względem najczęściej odwiedzanych torów (poza Interlagos gospodarzem GP Brazylii był jeszcze tylko tor Jacarepagua w pobliżu Rio de Janeiro);
* w 2009 na podium w Brazylii stanął Robert Kubica, który bolidem BMW Sauber zajął 2 miejsce, ustępując jedynie Markowi Webberowi;
* najwięcej zwycięstw w GP Brazylii spośród kierowców odniósł Alain Prost. Francuz wygrał te zawody aż 6-krotnie, w latach 1982, 1984/85, 1987/88 oraz 1990 (z czego tylko jeden na Interlagos w 1990 roku). Najwięcej wygranych na torze Interlagos ma Michael Schumacher, legendarny Niemiec zwyciężył na nim 4 razy, w latach 1994/95, 2000 oraz 2002;
* Wśród zespołów w GP Brazylii najczęściej wygrywał McLaren, aż 12-krotnie (z czego 8 razy na Interlagos). Drugie miejsce w tej klasyfikacji zajmuje Scuderia Ferrari z 10 zwycięstwami (z czego również 8 razy na Interlagos);
*Trzech kierowców odniosło w Brazylii swoje pierwsze zwycięstwa w Formule 1: Carlos Pace, Rene Arnoux oraz Giancarlo Fisichella. Dla Pace był to pierwszy i zarazem ostatni triumf w F1, Arnoux wygrał jeszcze sześć razy natomiast Fisichella dwukrotnie. Wszyscy swoje zwycięstwa odnieśli właśnie na torze Interlagos;
* Trzech kierowców zdobyło też po raz pierwszy pole position w F1 w Brazylii. Znowu cała trójka na Interlagos. Ronnie Peterson wygrał kwalifikacje do pierwszej edycji GP Brazylii w 1973 roku z Lotusem, James Hunt startował jako pierwszy w GP Brazylii 1976 broniąc barw McLarena, wreszcie Hulkenberg wywalczył w Sao Paulo swoje pierwsze i póki co jedyne pole position w 2010 roku bolidem Force India;
* Z obecnej stawki kierowców pięciu ma w dorobku wygraną w GP Brazylii. Massa zwyciężył przed własną publicznością w latach 2006 i 2008 samochodami Ferrari, Vettel w latach 2010 i 2013 bolidami Red Bulla, Raikkonen w 2007 roku autem Ferrari, Button w 2012 roku wozem McLarena oraz Rosberg w 2014 roku Mercedesem. Interlagos to zaledwie jeden z trzech torów w obecnym kalendarzu F1, na których nie wygrał Hamilton. Pozostałe to austriacki Red Bull Ring i obiekt imienia braci Rodriguez w Meksyku;
* Odkąd F1 ściga się na Interlagos w obecnej wersji, tylko 4-krotnie wygrał kierowca ruszający z pole position. Stało się tak w przypadku obu zwycięstw felipe Massy i dwóch ostatnich wyścigów. Natomiast zwycięstwo Giancarlo Fisichelli z 2003 roku zostało odniesione z najbardziej odległej pozycji startowej (8 pole startowe);
* Sędziami tegorocznych zawodów będą: Paul Gutjahr 73-letni Szwajcar, prezydent Komisji FIA ds. Wyścigów Górskich, członek zarządu i prezydent szwajcarskiej federacji motorowej (SARL), Silvia Bellot 29-letnia Hiszpanka, członkini zarządu dyrektorów Królewskiej Federacji Samochodowej Hiszpanii, członkini komisji FIA ds. kobiet w sportach samochodowych, sędzia wyścigów F1, GP2, GP3 i WTCC oraz Mika Salo 48-letni Fin, kierowca Formuły 1 w latach 1994-2000, 2002 (startował w barwach Lotusa, Tyrrella, Arrowsa, BAR-a, Ferrari, Saubera i Toyoty, stając dwukrotnie na podium, w sezonach 2008/2009 dwukrotnie zwyciężył w wyścigu 24h LeMans w klasie GT2 samochodem Ferrari);
* Strefy DRS: na prostej startowej (początek już przed łagodnym ostatnim zakrętem) oraz na odcinku między zakrętami nr 3 oraz 4, mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, umiejscowione odpowiednio po zakręcie nr 13 i w zakręcie nr 2 (w “eskach Senny”);
* Prognozowana pogoda na weekend wyścigowy: piątek/przejściowe burze, sobota i niedziela/burze z gwałtowną ulewą.

517477471_CM_1786_6B4F30E86E353DA7DE42B0388211BEB6-640x426

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 17:56

Udostępnij:

error: Content is protected !!