^

Robert Kubica - Klub Kibiców

piątek, 16 lutego 2018

Robert Kubica : Jeszcze wiele się może zmienić …

Gdyby nie Robert Kubica, wczorajszą prezentację bolidu Williamsa FW41 można by nazwać nijaką. Najjaśniejszą gwiazdą Williams FW41 okazał się właśnie on, Robert. Pomimo narracji narzuconej przez PR zespołu o przypomnieniu sobie gdzie jeszcze 12 miesięcy temu był nasz rodak i gdzie jest teraz, osoby zarządzające nie ustrzegły się trudnych pytań o przyszłość Polaka. Doszła jeszcze do tego prezentacja bolidu, której nie można nazwać wystrzałową. Obawy o utrzymanie piątego miejsca w klasyfikacji konstruktorów też ewidentnie były widoczne. Słowa Roberta mogą być zastanawiające…

Robert Kubica Jeszcze wiele się może zmienić …

Williams, jako pierwszy zespół ogłosił swą prezentację bolidu na sezon 2018 w najwcześniejszym terminie tj 15 lutego 2018. Prezentacja odbyła się w Londynie w klubie Underground Village o godzinie 20 czasu polskiego.

Prezentacja bolidu FW41

Robert Kubica i prezentacja zespołu kierowców

Na scenie pojawili się Lance Stroll i Siergiej Sirotkin, występujacy w roli podstawowych kierowców ekipy z Grove. Lecz nie wzbudzili ogromnego zainteresowania dziennikarzy. Ogólne poruszenie wzbudziła dopiero osoba Roberta Kubicy, który wydawał się być zadowolony z obrotu sprawy i sytuacji w jakiej się aktualnie znalazł. Bycie trzecim kierowcą w zespole jako najbardziej doświadczonym pozwala mieć dodatkowe korzyści.

Wypowiedzi Lance Stroll, Siergiej Sirotkin, Claire Williams, Robert Kubica na temat bolidu FW41:

Siergiej Sirotkin:

Czuje się bardzo podekscytowany przed sezonem. Dużo czasu spędziłem w fabryce, mieszkam tam prawie w chwili obecnej, co było dla mnie i wszystkich ludzi wokół fabryki wielką motywacją. Dużą przyjemnością było rozpoczęcie prawidłowej pracy z mechanikami i inżynierami, na szczęście wszystko idzie w dobrym kierunku.”

“Szkoliłem się ciężko i regularnie uczestniczyłem w symulatorze, przechodziłem przez różne konfiguracje z samochodem, różnymi torami, wyposażeniem siedzeń, a także wiele spotkań inżynierskich i wycieczek fabrycznych, aby spotkać wszystkich. Bawiłem się z chłopakami z różnych działów. To zajęte czasy, ale naprawdę się nimi cieszę. Przygotowuję się do sezonu w najlepszy możliwy sposób.

Robert Kubica wypowiedzi podczas prezentacji:

“Wiele się zmieniło od kiedy byłem młody,“powiedział Polak, stojąc obok nastolatka Lance Stroll i 22-letniego nowicjusza, Siergieja Sirotkina.

“Dwanaście lat temu byłem pierwszy raz na prezentacji kierowców w Walencji. Miałem 21 lat. Wspominam to bardzo dobrze. Mam o wiele więcej wiedzy niż wtedy, gdy miałem 21 lat “– dodał.

“Myślałem, że wiem wszystko kiedy byłem młody, ale życie wiele mnie nauczyło. Bardzo się cieszę, że jestem tutaj.”

“Oczywiście wolałbym być tutaj jako kierowca wyścigowy, ale gdybyście spojrzeli na to z innej perspektywy i zobaczyli, gdzie byłem 12 miesięcy temu, nikt wtedy nie pomyślał, że będę w stanie jeździć samochodem F1 “, powiedział.

“Była to długa podróż, siedem lat poza paddockiem F1, więc odczucia będą nieco inne.”

“Nie sądzę, że będzie to dla mnie miłe. Czekam na to, ale mam wątpliwości. Rozmyślam o powrocie do miejsc, które przypominają mi pewne emocje. Po wypadku zdałem sobie sprawę, że stałem się wrażliwszą osobą. To co sobie zaplanowałem to musiałem to zrobić (…) Niecierpliwie czekam na powrót do tych miejsc, w których czułem się kiedyś dobrze…”

Będę uczestniczył w trzech FP1“, powiedział Robert, “Zacznę od Barcelony, potem myślę, że Austria, a potem jeszcze jeden“.

Będę jeździł w przed sezonowych testach i w trakcie sezonu. Ważne było dla mnie, aby mieć możliwość jazdy samochodem. Obecnie przepisy są na tyle restrykcyjne, że jazda samochodem jest ograniczona.”

“Symulator odgrywa ważną rolę, ponieważ jestem częścią tego projektu ważne jest zbudowanie związku pomiędzy tym narzędziem a jazdą w realnym świecie”.

“Jestem bardzo podekscytowany “, powiedział. “To może nie jest chyba to, o czym wszyscy – a może i ja – marzyłem, ale to sprowadza mnie z powrotem do paddocku, w dość istotnej roli.”

“Nie będę miał zbyt wiele możliwości jazdy samochodem F1, ale mimo to będę miał pewne szanse i pozwoli mi to na powrót do pracy w zespole F1, gdzie zawsze jest miło pracować. Myślę, że ta szansa otworzy również inne możliwości na przyszłość.”

Kubica powiedział, że jego głównym celem będzie wspieranie zespołu, ale ograniczy to, co może zrobić w zakresie mentoringu kierowców.

“Oczywiście oni wykonują swoją pracę i postaram się ich wspierać, ale nigdy nie będę ich uczyć, dopóki nie będą myśleć, że mogę im pomóc” – powiedział.

Zespół Williamsa pod ostrzałem dziennikarzy i pytań związanych z obawami o sezon 2018

Claire Williams dla Sky Sports tłumaczyła całą sytuację związaną z sezonem 2018.

Paddy Lowe, Claire Williams zostali przyparci do muru w pytaniach o obawy dotyczące zatrudnienia w pierwszej linii mało doświadczonych kierowców.

Claire Williams broniła wyboru zespołu Williams na 2018 rok, jako niesprawiedliwe nazywanie Lance Strolla i Siergieja Sirotkina jako płatnych kierowców. Wzięło się to z powszechnie panującej opinii, iż wybór młodego i niedoświadczonego kierowcy Sirotkina zamiast Roberta Kubicy w miejsce Massy był podyktowany znacznym wsparciem finansowym.

Nie jest niczym nowym w F1, że kierowcy przychodzą z pieniędzmi i bardzo dobrze“, powiedziała Claire Williams. “Byłoby bardzo naiwnie mówić, że “On jest tylko pay driverem (…) Idealną sytuacją jest, jeśli kierowca ma finansowych partnerów – to świetnie dla zespołu, to świetnie dla kierowcy.”

“Sponsorzy chcą współpracować z kierowcami ze względu na ich narodowość, charakter lub pozycję na danym rynku.”

Nie jest to nic niezwykłego. Fernando Alonso, jest najlepszym tego przykładem. Santander podąża z nim w każdym zespole, w którym był. Można by powiedzieć, że jest on pay driverem – ale ja bym tego nie powiedziała”.

“Myślę, że terminologia lub słownictwo stosowane w odniesieniu do płatnych kierowców są błędne, niewłaściwe i niepotrzebne, a to sprawia, że nie powinniśmy już dłużej robić tego w tym sporcie.”

“Są oczywiście kwestie komercyjne, ale podejmujemy decyzje dotyczące kierowców w oparciu o talenty, na podstawie tego, czego zespół inżynierów Paddy’ ego potrzebuje, aby iść naprzód, a nie w oparciu o ewentualne wsparcie finansowe”.

Paddy Lowe

“Proces selekcji zastosowany w tym procesie wyboru kierowcy był niezwykle wyczerpujący, bardziej niż w którym kiedykolwiek uczestniczyłem, angażując zespół techniczny”, powiedział Lowe.

“Sergey został wybrany po prostu za osiągi w swojej jeździe. Zespół techniczny nie wie nic o finansach, nie jest w nie zaangażowany, nie wiedział o takich czynnikach. (…) Oni sami wygłaszali swoje opinie na temat danych.

Claire podkreśliła, że jej zespół “wybrałby utalentowanych kierowców do kierowania naszego bolidu”, dodając, że “niebezpiecznie by było wsadzić kogoś do samochodu tylko dlatego, że przychodzi z pieniędzmi.

Także nasz proces decyzyjny jest o wiele bardziej skomplikowany niż decyzja o włożeniu kierowcy do samochodu wyścigowego, ponieważ ma on trochę gotówki.”

“Tak, jesteśmy niezależnym zespołem, tak, wsparcie finansowe jest naprawdę trudne do osiągnięcia w dzisiejszych czasach, nie tylko dla naszej drużyny, ale każdego zespołu w F1”

“Nie sądzę, aby wiele drużyn w ciągu ostatnich kilku sezonów w F1 podpisało nowe umowy sponsorskie.”

“Więc, jeśli kierowca ma jakieś wsparcie finansowe, to jest to dodatkowa premia, ale nie jest to podstawa do podejmowania decyzji w ekipie o wyborze kierowcy. To nie jest wyznacznik.”

Właścicielka stajni wypowiedziała się na temat tegorocznych mistrzostw i ewentualnej pozycji Williams Martini Racing w klasyfikacji konstruktorów.

Nie wyobraża sobie by drużyna zakończyła ten rok na gorszej pozycji niż w roku 2017.

Paddy Lowe : FW 41 to bolid który wyznacza drogę pomiędzy rewoloucją a ewolucją w zespole

Dzięki stosunkowo stabilnym regulacjom technicznym, Lowe uważa, że nowy FW41 jest wciąż tylko ewolucją poprzedniej generacji, przyjmując nową koncepcję.”Samochód ma wiele nowych cech, z których większość nie jest aż tak widoczna, ale na zewnątrz zespół zastosował zupełnie inną koncepcję aerodynamiczną, która pozwoliła osiągnąć znaczny postęp w wynikach. Ogólnie rzecz biorąc, filozofia, którą propagujemy, to nowe podejście do współpracy pomiędzy aerodynamiką a konstrukcją w celu osiągnięcia optymalnych wyników pracy”, powiedział Paddy. “Aerodynamika, struktura i ciężar są trzema ważnymi aspektami, które należy wykonać przy projektowaniu samochodu Formuły 1, a wszystkie prace, wraz z szeregiem radykalnych zmian w konstrukcji samochodu, które mają na celu uwzględnienie dalszych osiągnięć, doprowadziły nas do ujawnienia dziś FW41“. Lowe powiedział również, że doszło do “radykalnych zmian” opakowania samochodu, które miały na celu wprowadzenie do niego nowych rozwiązań Mercedesa.

“Mamy nadzieję, że samochód ten osiągnie postęp w stosunku do roku 2017 “, powiedział Lowe. “Cały zespół techniczny jest również bardzo pozytywnie nastawiony do naszych dwóch utalentowanych młodych kierowców wyścigowych z kombinacją Lance’ a i Sergey’ a, wraz z Robertem jako naszym kierowcą rezerowym”.

Lowe o systemie HALO:

“W tym sezonie bezpieczeństwo kierowcy będzie w jeszcze większym centrum uwagi wraz z wprowadzeniem wokół kokpitu systemu HALO w celu ochrony kierowców przed latającymi odłamkami.” Dyrektor techniczny Williamsa, Paddy Lowe, uważa, że szybko zapomnimy o tym, jak wyglądają konstrukcje.

“Estetyka jest nieco kontrowersyjna, ale do czasu drugiego wyścigu nikt o tym nie będzie mówił” – powiedział.

“W ciągu ostatnich 10 lat wydarzyło się co najmniej jedno zdarzenie rocznie, w którym wydawało się, że ktoś miał szczęście i byłaby to tylko kwestia czasu, zanim ktoś by bardzo ucierpiał.”

Galeria zdjęć: FW41 Williams Martini Racing 18 Stroll / 35 Sirotkin

Robert Kubica : Jeszcze wiele się może zmienić ...

Matthew Somerfield

Zmiany jakie zauważył Matthew Somerfield w aktualnym bolidzie Williams dotyczą powyższych części:

 

Czy nowy bolid Williamsa powstrzyma spadek ekipy w klasyfikacji konstruktorów?

Podcast Autosportu w którym Lawrence Barretto, Stuart Codling i Edd Straw zastanawiają się czy nowa konstrukcja powstrzyma spadek, jaki jest rzeczywisty cel ekipy z Grove oraz oczywiście debatują na temat składu kierowców zespołu i budzącego kontrowersje tematu pay-driverów.

źródła: Sky Sports, Crash.Net , F1Today.net, Reuters, Motorsport.com, Autosport.com, ESPN.com, MotorsportWeek, Jalopnik, NBC Sports, BBC, Przegląd Sportowy, The Drive, The Checkered Flag, Fox Sports (Australia), Racecars, FormulaSpy, Formula One Official,

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Marrally
o 20:36

Udostępnij:

error: Content is protected !!