^

Robert Kubica - Klub Kibiców

sobota, 29 Czerwiec 2019

Formuła 1 – Grand Prix Austrii 2019 – Dzień 3 – Trzeci trening i kwalifikacje

“Są pewnie jakieś pomysły na poprawę samochodu, ale nie wiem, czy się sprawdzą. Coś tam kombinujemy, ale jak nie ma przyczepności… Tylko ona rozwiązałaby te problemy.” – to jedna z wypowiedzi Roberta, po wczorajszych sesjach treningowych. Czy dziś będzie lepiej? Zapraszamy do komentowania.

FORMULA 1 2019 AUSTRIAN GRAND PRIX

Spielberg – Red Bull Ring

F1:https://www.formula1.com/en/racing/2019/Austria.html

F1 Experiences:https://f1experiences.com/2019-austrian-grand-prix

Pierwsze Grand Prix – 1970
Liczba okrążeń – 71
Długość toru – 4.318 km
Dystans wyścigu – 309.452 km

Rekord Toru: 1:06.957 Kimi Räikkönen (2018)

or, początkowo nazwany Österreichring, był gospodarzem wyścigów o Grand Prix Austrii w latach 1970-1987. Tor, przebudowany i skrócony przez Hermanna Tilke, jako A1-Ring, był ponownie gospodarzem wyścigów o Grand Prix Austrii w latach 1997-2003. Po 2003 zaprzestano wyścigów na tym obiekcie, głównie ze względu na decyzję ministra zdrowia o zakazie reklamowania wyrobów tytoniowych.Tor zaczął powoli popadać w ruinę. W 2005 właścicielem toru został koncern Red Bull, który doprowadził do jego przebudowy w latach 2008-2010. Obiekt nazwany Red Bull Ring oficjalnie otwarto 15 maja 2011. Od 2014 roku ponownie odbywa się tu wyścig Formuły 1 – Grand Prix Austrii.

Robert Kubica o Red Bull Ring

Fot. James Moy Photography

“Lubię ścigać się w Austrii. To krótki tor. Wygląda na prosty, ale tak nie jest. Ma długą prostą, która kończy się ostrym hamowaniem, charakteryzują go krótkie zakręty. Druga część okrążenia to z kolei zakręty w lewo. Ostatni jest bardzo trudny. Wyścigi pod rząd to intensywny to zawsze intensywny wysiłek dla zespołów, ale jesteśmy dobrze przygotowani, bo przed rokiem Austria była pośrodku trzech wyścigów z rzędu. To fajny tor, z ładnym krajobrazem. Jesteśmy dobrze przygotowani na ten wyścig i nie mogę się doczekać powrotu do Austrii.”

Harmonogram Grand Prix Austrii 2019

Piątek, 28 Czerwca 2019: Pierwszy Trening 11:00 – 12:30

Piątek, 28 Czerwca 2019: Drugi Trening 15:00 – 16:30

Sobota, 29 Czerwca 2019: Trzeci Trening 12:00 – 13:00

Sobota, 29 Czerwca 2019: Kwalifikacje 15:00 – 16:00

Niedziela, 30 Czerwca 2019: Wyścig 15:10

Transmisja Eleven

Opony na wyścig

Mario Isola (Pirelli)

“Podobnie jak w zeszłym roku, mamy dokładnie taką samą nominację dla Austrii, jaką mieliśmy dla Francji, przy czym wyścigi znów dzieli tylko jeden tydzień, o tej samej porze roku. Różnica polega na tym, że mieszanki 2019 są rozmieszczone bardziej równomiernie, co powinno zachęcać do bardziej zróżnicowanych strategii pit stopu i lepszych wyścigów. Austria to niezwykły tor, z dużą ilością ślepych zakrętów i nieprzewidywalnych elementów, takich jak pogoda i ruch uliczny. Oznacza to, że potrzebna jest duża pewność siebie, jak również właściwe ustawienie, aby jak najlepiej wykorzystać opony na tym krótkim torze i zmaksymalizować wszystkie pojawiające się możliwości, również w zakresie strategii. Spielberg to tor, na którym w przeszłości zawsze mieliśmy problemy z pęchęrzykowaniem opon. Jesteśmy pewni, że w ten weekend zobaczymy różnicę w oponach o specyfijkacji na 2019 rok.”

 

Trzeci Trening

Kwalifikacje

Dzisiejsze wypowiedzi Roberta

Twoje okrążenie wyglądało na solidne. Czy byłeś z niego zadowolony?
Na stoperze nie wyglądało tak solidnie, ale byłem dość zadowolony z tego, jak ułożyły się kwalifikacje. Wybrałem trochę inne podejście od pozostałych, ponieważ wiedząc, że nie wyjdziemy z Q1 postanowiłem użyć trzech kompletów nowych opon. To też miało swoje ograniczenia, bo musisz mieć pewność, że przygotujesz opony na pierwsze kółko pomiarowe, co nie jest tak łatwe na krótkiej pętli. Nawet, jeśli jest gorąco, mamy problemy z dogrzewaniem gum. Ostatecznie kółko wyjazdowe było dobre, choć musiałem wyprzedzić wiele samochodów. Generalnie nie było to złe okrążenie, nie licząc pierwszego zakrętu, gdzie straciłem jedną dziesiątą sekundy. Niewiele więcej dało się zrobić. To były drugie kwalifikacje, gdy jazda nie była zła, ale stoper nie wygląda wspaniale.

Jutro trzech kierowców startuje za twoimi plecami, więc – choć mają dużą przewagę i zapewne szybo cię złapią – przynajmniej będziesz miał trochę zabawy…

Trzeba zdawać sobie sprawę, że gdy wiesz, że nie z nimi się ścigasz, a musisz się zająć swoim własnym wyścigiem… Patrząc realistycznie na jutrzejszy wyścig, wielkim utrudnieniem na tak krótkiej pętli będą niebieskie flagi. Z pewnością nie jest tak, że ich puszczę, ale nie ma sensu agresywnie bronić pozycji, którą wcześniej czy później stracisz, prawdopodobnie na środku prostej. Musisz się skupiać na swojej pracy. Z pewnością, jeśli będzie możliwość trzymania się blisko nich, czy nawiązania walki, zrobię to, ale oczekuję raczej, że wyprzedzą dość szybko. Zobaczymy. W wyścigach nigdy nic nie jest pewne na sto procent. Zobaczymy, jak rozwinie się sytuacja.

W tym wyścigu zawsze coś się dzieje. Neutralizacje i dramaty w pierwszym zakręcie. Może to szansa dla ciebie?
Tak, z pewnością, ale to także tor, na którym łatwo się wyprzedza i są trzy strefy DRS – jedna za drugą. To trudna kombinacja, gdy jedziesz najwolniejszym samochodem, a do tego na prostych niewiele możesz zrobić. Nawet z samochodem bezpieczeństwa… musimy zaczekać i zobaczymy, ale nie oczekiwałbym żadnej magii na pierwszych kółkach.

Czy uważasz, że zrobiliście postępy w ostatnich kilku wyścigach?
Nie mamy żadnych udoskonaleń…

Ale zawsze możecie poprawiać ustawienia.
Gdybyś w dziewiątym wyścigu zyskał sekundę z powodu zmiany ustawień, to by znaczyło, że ostatnie cztery miesiące spędziłeś na wakacjach, a tak nie jest. Oczywiście zawsze możesz przejechać lepsze okrążenie, lepiej dogrzać opony i wycisnąć coś więcej, ale tu chodzi o dwie dziesiąte sekundy. Tymczasem nasza strata do kolejnych zespołów jest dość duża. Będzie ważne, gdy nadejdą te udoskonalenia, żeby przynajmniej zamknęły naszą stratę do innych teamów, abyśmy mogli w pełni wykorzystać nadarzające się szanse, gdy ktoś popełni błędy, lub my będziemy mieli lepszy dzień. Żeby być w stanie walczyć z nimi. Inaczej… teraz to tylko kwestia tego, czy strata wyniesie jedną sekundę, czy 1.2, czy 0.9. W zależności od długości toru. Skoro tu przejeżdża się okrążenie w minutę, to normalne, że jesteś bliżej, gdy przejazd trwa minutę czterdzieści, czy dwadzieścia sekund. Mam nadzieję, że prędzej niż później nasze udoskonalenia wystarczą, aby zniwelować stratę. Potrzebujemy jednak większych postępów, niż inne ekipy. Inaczej utkniemy w tym samym miejscu.

Kiedy będziecie mieli te poprawki?
Nie wiem. Wcześniej lub później. Myślę, że zespół mocno naciska, aby były najszybciej, ja się da, ale oczywiście, tak jak tu ścigamy się w niedziele, tak w siedzibach ekip trwają wyścigi, aby jak najszybciej robić udoskonalenia.

Czy jadąc na Silverstone, w takim zespole… 40 lat temu wygrali tam pierwszy wyścig, a do tego 50 lat Franka w Formule 1. 
Nie wiedziałem, że 40 lat temu Williams wygrał tam swój pierwszy wyścig. To domowy wyścig dla całego zespołu i mam nadzieję, że fani Williamsa zobaczą nasze samochody wyżej na prostej startowej. To coś, co możemy próbować im dać. Oczywiście ich wsparcie w ciężkich czasach wciąż jest duże, jak widzimy. Williams to historyczny team, więc wielu ludzi mocno się z nim identyfikuje. Miejmy nadzieję, że prędzej czy później nadejdzie lepszy czas tak dla nich, jak i dla nas.

Czy lubisz ten tor?
Tak. Jest dobry. Pętla jest krótka, ale jest wiele trudnych miejsc, lub takich, gdzie płacisz wysoką cenę. Jest kilka zakrętów bardzo krótkich, gdzie wjeżdżasz z dużą prędkością, więc margines błędu jest bardzo bardzo mały. Musisz zmaksymalizować prędkość wjeżdżając w nie, a te tarki zachęcają, bo na początku są dość niskie, ale dalej płacisz wysoką cenę na tych wyższych krawężnikach. To wymagający tor dla kierowców, ale także dla bolidów. Bardzo łatwo zrobić szkody.

Czy da się przejechać na pełnym gazie zakręt 6, 7 lub 9?
Nie. W naszym samochodzie, gdybyś wszedł w 9. zakręt z gazem w podłodze, to wylądowałbyś w Wiedniu.

Lewis powiedział, że tam można pojechać na pełnym gazie…
Wiem, że oni jadą tam znacznie szybciej niż my, przynajmniej o jeden bieg wyżej, ale przejechać je z gazem w podłodze? Z pewnością mają znacznie więcej przyczepności i docisku, ale nie sądzę, aby byli w stanie to zrobić. W naszym samochodzie, jak powiedziałem… Może nie w Wiedniu, ale w Grazu byś wylądował.

Czy ciężko omijać tarki w wyścigu?
To z pewnością trudniejsze, przy tym zużyciu opon i także dlatego, że obok idealnej linii będzie dużo skrawków opon. Widzieliśmy to w Formule 2. Tor jest dość wąski, a skrawki leżą blisko linii wyścigowej. Szczególnie w naszej sytuacji, gdy tor jest tak krótki, będzie wiele niebieskich flag, więc będzie to wyzwanie. To typ toru, gdzie w naszej sytuacji, będzie ciężko.

Źródło:Cezary Gutowski Facebook

 

Galeria

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina Gallagher
o 07:40

Udostępnij:

error: Content is protected !!