^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 14 marca 2023

F1 : GP Arabii Saudyjskiej/WEC : 1000 Miles of Sebring

Robert Kubica który powrócił do ekipy WRT w ten weekend będzie ścigał się w USA na torze Sebring International Raceway w inauguracyjnym wyścigu serii WEC. A F1 z Bahrajnu przenosi się do Arabii Saudyjskiej na wyścig numer 2.

Kubica

Fot.@followWRT Twitter

FORMULA 1 STC SAUDI ARABIAN GRAND PRIX 2023

Jeddah Corniche Circuit

F1: https://www.formula1.com/en/racing/2023/Saudi_Arabia.html

  • Pierwsze Grand Prix – 2021
  • Liczba okrążeń – 50
  • Długość toru – 6.174
  • Dystans wyścigu – 308.45 KM

Fot. F1.com

Jeddah Corniche Circuit jest (co nie będzie dla was zaskoczeniem) tymczasowym torem ulicznym (choć ozdobionym kilkoma stałymi odcinkami), zlokalizowanym na Corniche – 30-kilometrowym nadmorskim obszarze wypoczynkowym starożytnego saudyjskiego miasta Jeddah. Zaprojektowany przez firmę Tilke.

Jeddah Corniche Circuit to szybki tor. Bardzo szybki. Średnia prędkość na torze ma wynosić 252km/h – szybciej niż na Silverstone i na drugim miejscu w kalendarzu na 2022 rok, tylko po Monzie – zwanej “Świątynią Prędkości”. Będzie to po prostu najszybszy tor uliczny w Formule 1.

Tor będzie miał również najwięcej zakrętów w kalendarzu na 2022 rok – 27, z których wiele to szybkie, kręte zakręty, na których kierowcy będą się poruszać wzdłuż nabrzeża Jeddah. Inauguracyjne Grand Prix Arabii Saudyjskiej odbyło się w 2021 roku, wyścig dołączy do swoich bliskowschodnich odpowiedników w Bahrajnie i Abu Dhabi – podczas gdy podobnie jak te wyścigi, Grand Prix Arabii Saudyjskiej również odbędzie się przy świetle reflektorów.

Harmonogram Grand Prix Arabii Saudyjskiej 2023

Piątek, 17 Marca 2023

14:30 – 15:30 : 1 sesja treningowa
18:00 – 19:00 : 2 sesja treningowa

Sobota, 18 Marca 2023

14:30 – 15:30 : 3 sesja treningowa
18:00 – 19:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 19 Marca 2023

18:00 – 20:00 : Wyścig

Transmisja Viaplay PL

Opony

Fot. Pirelli


WEC – 1000 Miles of Sebring 2023

Tor

Sebring International Raceway – tor wyścigowy położony w Sebring na Florydzie. Sebring to jeden z najstarszych używanych do tej pory torów wyścigowych, jako że pierwszy wyścig odbył się tam w 1950 roku. Rozgrywany tutaj wyścig 12-godzinny jest uznawany za jeden z najważniejszych wyścigów długodystansowych na świecie obok 24-godzinnych klasyków w Le Mans i Daytonie.

Tor zajmuje część Sebring Regional Airport, lotniska czynnego do dzisiaj, które początkowo zostało zbudowane jako baza treningowa dla Sił Zbrojnych amerykańskiej armii i nazwano ją Hendricks Fields.

W latach 1941-1946 Sebring służyło jako baza treningowa amerykańskiej armii, gdzie młodzi piloci uczyli się latać bombowcami Boeing B-17 Flying Fortress. Ten fakt został uwieczniony na specjalnym malowaniu Panoza zespołu Gunnar Racing podczas rundy ALMS w 2002 roku.

Fot. Sebring International Raceway Facebook

Po wojnie inżynier lotniczy Alec Ullmann szukał sposobu na przekształcenie terenów wojskowych do celów publicznych i zauważył potencjał w pasach startowych lotniska, że mogą one posłużyć do rozgrywania wyścigów długodystansowych, podobnych do 24 Godziny Le Mans. Pierwszy wyścig odbył się w Sylwestra roku 1950. 6-godzinny wyścig wygrali Frits Koster i Ralph Deshon w samochodzie Crosley Hot Shot. Do wyścigu zgłosiło się ponad 300 załóg z terenu całej Ameryki Północnej.

Pierwszy wyścig 12 Godzin Sebring został rozegrany 15 marca 1952 roku i do dziś jest jednym z najważniejszych wyścigów na świecie. W 1959 roku tor gościł Grand Prix Stanów Zjednoczonych Formuły 1, jednak z powodu małej ilości widzów i wysokich kosztów organizacji następne Grand Prix odbyło się na torze Riverside i nigdy nie powróciło już na Sebring.

Przez większą część swojej historii tor nie był modyfikowany i używał wersji o długości ponad 8 km. Pierwsza modernizacja nastąpiła dopiero w 1983 roku, kiedy skrócono tor, aby możliwe było jednoczesne używanie toru i lotniska. W 1987 tor stracił możliwość korzystania z kolejnego pasa startowego.

Dalsze zmiany w 1991 roku spowodowane były rozbudową lotniska i tor przybrał niemal dzisiejszy wygląd. Od tej pory możliwe było używanie toru i lotniska bezkonfliktowo.

W 1996 roku usunięto nawrót z powodu braku możliwości bezpiecznego wyjazdu na pobocze za zakrętem i zastąpiono go sekwencją zakrętów znaną jako “bezpieczna agrafka”. Gendebien Bend również został przebudowany, aby zwolnić samochody wychodzące na prostą Ullmanna.

Na torze od roku 1952 odbywa się wyścig 12 Godzin Sebring, który odbywał się niegdyś pod nadzorem FIA, IMSA, a teraz ALMS. Również często zespoły różnych amerykańskich serii wyścigowych przeprowadzają zimowe testy z uwagi na ciepły klimat panujący w Sebring.

Tor należy do Panoz Motor Sports Group, która przejęła go od Andy’ego Evansa w 1997 roku. Tor często jest rozpoznawany po zakręcie 17, który jest długim, prawym zakrętem, który źle pokonany może mocno zwolnić przed wyjściem na długą prostą start/meta.

Układ toru

Tor o długości 6,02 km składa się z 17 zakrętów, z czego większość to bardzo szybkie zakręty lub wolniejsze bardzo techniczne zakręty i kilku długich prostych. Większość zakrętów i charakterystycznych miejsc została nazwana nazwiskami kierowców lub nazwami zespołów, które rywalizowały na Sebring w pierwszych latach istnienia toru.

Na obiekcie jest mało zmian nawierzchni, lecz w niektórych miejscach możemy spotkać niewielkie nachylenia toru, co powoduje pewne problemy, szczególnie, gdy pada deszcz.

Sebring słynie z nierównej nawierzchni, ponieważ tor wykorzystuje sekcje jeszcze z czasów II Wojny Światowej, gdzie pasy startowe lotniska wyłożone były dużymi betonowymi płytami, których połączenia są nierówne, przez co często w momencie przejeżdżania między nimi spod samochodu sypią się iskry.

Jednak właściciele toru specjalnie zostawili fragmenty tych płyt, aby przypominać o historycznej przeszłości Sebring. W tej chwili około 4,8 km toru składa się z asfaltu i około 1,1 km z betonu.

Źródło : https://pl.wikipedia.org/wiki/Sebring_International_Raceway

Oficjalna strona FIA WEC : https://www.fiawec.com/en/

Kalendarz WEC 2023

Kubica WEC

Fot. FIA WEC

Harmonogram

Środa 15 marca 2023

  • Pierwszy trening – 15:55
    Drugi trening – 21:35

Czwartek 16 marca 2023

  • Trzeci trening – 16:55

Kwalifikacje w nocy z czwartku na piątek

  • Q LMP2 – 23:55- 00:10

Piątek 17 marca 2023

Wyścig – 17:00

Transmisja

Eurosport Player – cały wyścig emitowany na żywo – start 17:00

Polsat Sport News – 17:00 – 22:00

Eurosport 1

Eurosport 1 nie będzie transmitował rywalizacji na torze Sebring w całości. Wyścig startuje o godzinie 17:00 a transmisja na kanale Eurosport 1 rozpocznie się dopiero o 18:45.

18:45 – 01:30 – Eurosport 1

Robert Kubica odnosi się do plotek o jego “odejściu” z F1

Fot. Alfa Romeo F1 Team ORLEN

Kilka tygodniu temu, po ogłoszeniu przez PKN Orlen o odejściu z Alfy Romeo i przejściu do ekipy Alpha Tauri pojawiła się informacja o tym, że Robert Kubica żegna się z F1. Sam zainteresowany wówczas nie odniósł do tamtych informacji. Jednakże dziś, Mikołaj Sokół opublikował świeżutki wywiad z Robertem, w którym Kubica został zapytany jak to jest F1. Warto przeczytać :

Twoje odejście z padoku Formuły 1 zostało ogłoszone w przestrzeni medialnej, sam nie zabrałeś głosu na ten temat. Jak wygląda sytuacja z twojej strony?


Tak, przeczytałem, że zostałem zwolniony i że zakończyłem karierę. Fakt jest taki, że w tym roku nie zobaczycie mnie w padoku w stałej roli. Fair byłoby powiedzieć, że moja rola Alfą Romeo i z Orlenem. Wiemy już, jak sytuacja się potoczyła – PKN Orlen zmienił stajnię.

Dla mnie Formuła 1 była zawsze adresem, który kojarzyłem z pasją i pracą, zawsze mnie pociągał aspekt techniczny. Dalsza obecność w padoku nie ma dla mnie sensu, jeśli ten aspekt techniczny nie jest możliwy – co nie znaczy, że się zamknął i że nie ma żadnych szans. Kiedy się pojawi, kiedy bardzo chciałbym wrócić do padoku Formuły 1, to myślę, że jest na to szansa.

Wszystko zależy od tego, co miałbym w tym padoku robić i w jakiej roli miałbym do niego wchodzić. W tym miejsce można się pojawiać w różnych rolach, jest ich mnóstwo. Dziś brakuje pewnych aspektów, które były dla mnie motorem napędowym tej obecności. A co wydarzy się w przyszłości? Nie wiem.

Fair byłoby powiedzieć, że Kubica skończył pewien rozdział, ale nie stawiałbym złotówki na to, że inny rozdział w Formule 1 się nie otworzy. Jest to bardziej moja decyzja – dla mnie Formuła 1 zawsze była pasją. OK, jest dużo rzeczy poza sportem, dużo rzeczy poza samą jazdą, ale nawet kiedy jeździłem w Formule 1 jako kierowca aktywny, wyścigowy, to zawsze byłem zainteresowany tym aspektem technicznym, mechanicznym. To zawsze dawało mi sporo satysfakcji i myślę, że w momencie, w którym kiedyś coś takiego się pojawi, to nie wykluczałbym mojego powrotu.

Czyli w roli technicznej, a nie z kaskiem i w kombinezonie?

Te dwie rzeczy się nie wykluczają, Oczywiście obecnie jazda w Formule 1 jest bardzo trudna, ponieważ jest mało testów, ale myślę, że wszystko zależy od tego, jak się potoczą pewne sytuacje. Pewne zespoly starają się wejść do Formuły 1, pewne zespoły zmienią swoje DNA, zmieni się regulamin

.
Myślę, że potencjalnie może się otworzyć parę scenariuszy, które mogłyby połączyć te dwie moje pasje, czyli jazdę i pracę nad sprawami technicznymi. Ale to na pewno nie wydarzy się w najbliższych miesiącach. Podkreślam też, że mówię tu tylko „potencjalnie”. Gdybyś nie zapytał mnie o Formułę 1… Na dzisiaj moja sytuacja jest jasna i klarowna, ale tak jak powiedziałem – z zamykaniem tego wszystkiego bym się wstrzymał.

Źródło : https://sokolimokiem.com/kubica-przeczytalem-ze-zakonczylem-kariere/

Galeria

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 22:30

Udostępnij:

error: Content is protected !!