^

Robert Kubica - Klub Kibiców

niedziela, 4 października 2020

Kubica: Czasami myślę o tym, co by się stało, gdyby ten wypadek nie miał miejsca

Robert Kubica udzielił bardzo ciekawego, dość długiego wywiadu dla tureckiej wersji portalu Eurosport. Kubica wypowiedział się w nim min. o wypadku z 2011 roku, powrocie do F1 oraz o tym co lubi robić w wolnym czasie. Zapraszamy do lektury.

Fot. Alfa Romeo Racing ORLEN

Podróżowanie w czasie pandemii

“Jestem kierowcą testowym Alfa Romeo, ale to nie znaczy, że nie mam pracy w zespole. Mamy bardzo dużo pracy.  Innymi słowy, muszę sobie radzić z pracą i treningiem do dwóch różnych kategorii motorsportu.”

“Jestem przyzwyczajony do tego, ale w tym roku wszystko jest cztery razy trudniejsze ze względu na ograniczenia transportowe spowodowane epidemią koronawirusa. Innymi słowy, napotykamy trudności przy wjeździe i wyjeździe z krajów.”

“Radzenie sobie z takimi rzeczami jest nie lada wyzwaniem dla nas, sportowców, i oczywiście dla całego zespołu. Krótko mówiąc, jestem bardzo zajęty.”

Kubica o COVID-19, zawieszonym starcie F1

“Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o określeniu koronawirus, byłem trochę przestraszony i zmartwiony, jak wszyscy inni. Byłem z moim zespołem w Australii, kiedy zaczęły się wydarzenia. Gdy tylko usłyszałem, że sezon został zawieszony, natychmiast wróciłem do swojego domu w Monako. Z domu wychodziłem tylko raz w tygodniu po to aby kupić jedzenie.”

“Dla ludzi takich jak ja i ja, którzy większość swoich 365 dni spędzają w samolotach, w hotelach, proces pandemii był nieco oszałamiający. Długo myślałem o swoim życiu, karierze i kwestionowałem swoje limity. Pomyślałem o tym, co zrobiłem dobrze, co źle, i tak dalej. Jednak dobrze zniosłem to mentalnie.”

“W tej chwili sytuacja się poprawia w związku z wybuchem koronawirusa. Ale potrzebujemy dyscypliny. Mówiłem to wiele razy i będę to powtarzał. Proszę nosić maskę, zwracać uwagę na zasadę dystansu społecznego i dbać o higienę.”

Kubica o karierze i kartingu

“Przede wszystkim muszę ci powiedzieć, że nie chcę nazywać tego karierą. To dla mnie przygoda. Za kilka tygodni skończę 36 lat, ale mogę śmiało powiedzieć, że mam podekscytowanie jak u początkującego kierowcy.”

“Opisuję ten sport jako przygodę ponieważ wiem, że od kiedy dostałem pierwszy samochodzik w wieku 3 czy 4 lat, angażuję się coraz bardziej w kolejne szczeble i radość z tego co robię.”

“Kiedy miałem osiem lat, odbyliśmy naprawdę długą rozmowę z moim ojcem, Arturem. No cóż, w końcu go przekonałem i zacząłem trenować wokół plastikowych butelek, metalowych barier w prawdziwym samochodzie niedaleko naszego domu. Kiedy miałem 10 lat, wiedziałem, że chcę wygrywać w sportach motorowych.”

“Brałem udział w Kartingowych Mistrzostwach Polski zanim skończyłem 10 lat. Nie pamiętam dokładnie liczb i dat, ale wygrywałem wyścigi z dziećmi starszymi ode mnie o cztery lub pięć lat. Myślę, że do 1998 roku wygrałem pięć lub sześć mistrzostw kartingowych. W 1998 roku dołączyłem do organizacji we Włoszech i tam też odniosłem zwycięstwo.”

Kubica i debiut w F1

Pierwsze kroki Roberta Kubicy w historii Formuły 1 są bardzo interesujące. W 2006 roku zostaje kierowcą rezerwowym zespołu BMW Sauber. Po występach w sesjach testowych. Mario Theissen mówi nawet, że Kubica może zostać podstawowym kierowcą  w 2007 roku, ale sprawy potoczą się znacznie wcześniej, niż wszyscy się spodziewali.

Przed Grand Prix Węgier w sierpniu 2006 roku, pilot Jacques Villeneuve powiedział, że nie czuje się dobrze po wypadku do którego doszło podczas Grand Prix Niemiec w poprzednim wyścigu. Kanadyjczyk wycofuje się z wyścigu. I tak więc kolegą zespołowym Nick’a Heidfeld’a zostaje Robert Kubica.

“Dobrze było zacząć od BMW w Formule 1. Bo tam można było nauczyć się wszystkich podstawowych zasad. Pracowałem z dwoma doświadczonymi kierowcami, takimi jak Heidfeld i Villeneuve, to było niesamowite. Kiedy dowiedziałem się, że Villeneuve nie pojedzie na Węgrzech, wiedziałem, że uśmiechnie się do mnie szczęście. Weekend był doskonały. W sesji kwalifikacyjnej byłem 9, pokonałem Heidfeld’a.  W niedzielę byłem siódmy, ale po wyścigu zostałem zdyskwalifikowany z powodu problemu z wagą samochodu.”

“Kiedy Villeneuve ogłosił, że odchodzi z zespołu po wyścigu, dowiedziałem się, że BMW zakończy sezon ze mną jako kierowcą podstawowym. Nie mogę zapomnieć o moim trzecim wyścigu. Ścigałem się na Monzie w czasach Ferrari Michaela Schumachera. W sobotę czułem się dobrze, ale nigdy nie myślałem, że w niedzielę skończę na podium.”

“Byłem pierwszym polskim kierowcą, który stanął na podium w historii Formuły 1. Ale inną rzeczą, która sprawiła, że ​​ten dzień był dla mnie wyjątkowy, było to, że Michael ogłosił, że wycofa się z Formuły 1 pod koniec sezonu. Tak więc legenda ogłaszała, że ​​schodzi z toru, a ja jestem na podium.”

“Wtedy zakończył karierę, ale potem wrócił. Jeżeli jesteś kimś takim jak Michael, tak bardzo zaangażowanym w walkę na torze i pracę na tak szalonym poziomie, życie poza torem jest trudniejsze. Nasze rozmowy koncentrowały się na sporcie. Zawsze wiedział co zrobić, żeby być lepszym.”

Kubica i wypadek na Ronde di Andora

Robert Kubica jest chyba najlepszym odpowiednikiem przekraczania granic, pracy i cierpliwości w sportach motorowych. Ponieważ najpierw po strasznym wypadku, który miał w Kanadzie w 2007 roku oraz po wypadku, do którego doszło w 2011 roku, jakimś cudem udało mu się utrzymać życie oraz powrót do sportów motorowych.

“Bałem się o tym mówić jeszcze kilka lat temu, ale teraz udało mi się zaakceptować pewne rzeczy. 6 lutego 2011 r. Jadąc z dużą prędkością na pierwszym etapie rajdu Ronde di Andora, uderzyłem w barierkę która przebiła się przez mój samochód. Czekałem na ratunek prawie dwie godziny.”

“Po staraniach ratowników medycznych i ekip ratowniczych zostałem wyjęty z pojazdu. Z tego nic nic nie pamiętam. Helikopter zabrał mnie do szpitala. Miałem dużą utratę krwi, a także złamania stóp, ramion i żeber. Pierwsza operacja trwała 10 godzin i obudziłem się dopiero następnego dnia.”

“Byłem spokojny, kiedy się obudziłem, ale kiedy się wszystkiego dowiedziałem, byłem w dużym szoku. Po tej operacji czekało na mnie jeszcze wiele innych operacji i długi, długi proces rehabilitacji. Sezony 2011 i 2012 skończyły się dla mnie. Oznaczało to również, że umowa, którą podpisałem z Ferrari w zasadzie nie była już ważna.”

“We wszystkich dziedzinach mojego życia zawsze starałem się unikać wyrażeń zaczynających się od„ Zastanawiam się, czy ”. Ponieważ to się stało. Czy można cofnąć czas?”

“Nie. To, co dzieje się w równoległej rzeczywistości, nie powinno być dla nas istotne, ale czasami, choć bardzo rzadko, myślę o tym, co by się stało, gdyby ten wypadek nie miał miejsca. Może na koniec sezonu mógłbym wygrać mistrzostwo…”

Kubica i przekraczanie granic

Fot. Alfa Romeo Racing Orlen

“Każdy człowiek ma limity w obszarze swojego życia. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, aby przekroczyć granice, jest zaakceptowanie tego, że masz swój limit.”

“Po zakończeniu operacji i po pierwszych etapach w rehabilitacji znałam swoje ograniczenia. Najpierw dochodziłem do siebie jeśli chodzi moje codzienne życie. Starałem się być szczęśliwy. Potem zacząłem pracować nad powrotem do sportów motorowych, co zrobiłem wracając do WRC w 2013 roku.”

“Nie było mnie w Formule 1 aż do mojego powrotu w zespole Williams Racing. W 2019 roku udało mi się przekroczyć granice wracając do Formuły 1. Czy był to trudny proces? Nie możesz sobie nawet wyobrazić. Rozpacz była zawsze obecna, ale byłem w stanie osobno kontrolować swoje ciało i umysł.”

F1 a WRC i Formuła E

“Koncentracja jest bardzo ważnym czynnikiem w rajdach. Jak wiecie, nauczyłem się tego w 2011 roku. W wypadku, który opisałem, popełniłem bardzo mały błąd, który niemal kosztował mnie życie. Łatwiej jest ustawić balans w aucie rajdowym, ale koncentracja w nieprzewidzianym momencie jest ważniejsza.”

“I to min. dlatego chciałem jeździć w rajdach po moimy wypadku. Chciałem przetestować moje umiejętności tam. Formuła E może być przyszłością, ale Formuła 1… Formuła 1 to inny świat. To najlepsze miejsce, w którym można być. Tu mikro i makro elementy mają znaczenie.”

Kubica i Williams Racing

Fot. James Moy Photography

“Warunki i środowisko w Williamsie nie były dla mnie dobre, aby na szczyt, ale oni mi zaufali, dali mi szansę i nie mogłem jej odrzucić. Spędziłem z nimi dobry ale jednocześni i zły rok, ze względu na osiągi i samochód.”

“W każdym razie, wracając jako kierowca podstawowy, otrzymałem nagrodę za noce, podczas których cierpiałem i nie mogłem spać z powodu bólu. Teraz jestem kierowcą testowym w Alfa Romeo Racing ORLEN.”

Kubica i wolny czas

“W wolnym czasie lubię czytać książki, śledzić wiadomości, uprawiać sport, czasem położyć się w cichym otoczeniu i patrzeć na sufit oraz lubię gotować. Bardzo interesuje mnie kuchnia włoska. Jedzenie i gotowanie włoskich potraw jest przyjemne. Och, i uwielbiam oglądać program MasterChef. “

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 12:38

Udostępnij:

error: Content is protected !!